زندگی شاد و رضایت بخش با این ۸ روش ساده. ۸ راه ساده برای لذت بردن از زندگی شادتر، کامل تر و رضایت بخش تر، طبق نظر روانشناسی

زندگی شاد و رضایت بخش با 8 روش ساده
زندگی شاد و رضایت بخش با ۸ روش ساده

اگر واقعاً خوشحال بودید زندگی شما چگونه بود؟ آیا تصویر واضحی در ذهن دارید؟

گاهی اوقات داشتن شادی می تواند مانند این هدف بزرگ زندگی باشد. این مانند آرزویی برای آینده است، اما چیزی نیست که بتوانیم در حال حاضر به آن دست یابیم. “من خوشحال خواهم شد وقتی…” عبارتی است که مردم گاهی استفاده می کنند.

من هم مانند بقیه به دنبال این رویای رضایت بوده ام، اما اخیراً، فکر می کنم “به آن رسیده ام”. من این را برای اغراق نمی گویم، بلکه برای اینکه بدانی ساده تر از آن چیزی است که فکر می کنی. هرچند این بدان معنا نیست که آسان است.

دکتر صفایی مقدم
دکتر صفایی مقدم

جهت مشاوره انلاین و اینترنتی ، غیر حضوری از ایران و سایر کشورها تماس بگیرید.
۰۹۱۲۲۸۴۹۴۸۷

دکتر صفایی مقدم

پیشنهاد برای مطالعه بیشتر:

۸ رفتار افراد ناراضی در زندگی

من از یک زندگی شادتر و کامل تر از همیشه لذت می برم، اما این فوق العاده نیست. در واقع، من فقط چند کار ساده را انجام می دهم که کارشناسان روانشناسی سال ها به انجام آن تاکید دارند.

امروز ۸ مورد از روش‌هایی را که اخیراً از زندگی رضایت‌بخش‌تری لذت برده‌ام را به اشتراک می‌گذارم. شاید بتوانید برخی از آنها را امتحان کنید و رضایت شما را نیز جلب کنید.

در حال حاضر چند مورد از این کارها را انجام می دهید؟

بیا تا بررسی کنیم.

۱) در اینجا و حال زندگی کنید – زندگی شاد و رضایت بخش

اولین چیزی که در این سفر متوجه شدم این است که زندگی اینجا و اکنون در حال وقوع است. می دانم که این ساده است و شما قبلاً آن را شنیده اید، اما به من گوش کنید.

قبل از همه‌گیری، در آینده زندگی می‌کردم، همیشه به سمت چیز بعدی عجله می‌کردم و هرگز لحظه‌ای را برای لذت بردن از زمان حال صرف نمی‌کردم.

و در حالی که اهداف و پیشرفت مهم هستند، نباید به خاطر آنها زندگی را از دست بدهید. حضور نیاز به تمرین دارد. در روانشناسی به آن ذهن آگاهی می گویند .

انجمن روانپزشکی ، تمرکز حواس را به عنوان آگاهی لحظه به لحظه از تجربه خود بدون قضاوت تعریف می کند، و مزایای تحقیقاتی زیادی وجود دارد:

نشخوار فکری کمتر
کاهش استرس
حافظه بهتر
افزایش تمرکز
کاهش واکنش عاطفی
رضایت بهتر در روابط
تمرین تمرکز حواس می تواند به همان اندازه که شما می سازید ساده یا پیچیده باشد. با پیاده روی یا نفس عمیق برای چند دقیقه در روز شروع کنید.

کارشناسان سال‌هاست که به ما می‌گویند و من آن را از نزدیک تجربه کرده‌ام، زندگی در لحظه یک راه عالی برای احساس شادی بیشتر و رضایت بیشتر از زندگی است. آن را حتما امتحان کنید.

۲) قدر لذت های ساده زندگی را بدانید – زندگی شاد و رضایت بخش

جستجو و قدردانی از لذت های ساده در زندگی ارتباط تنگاتنگی با زندگی در لحظه حال دارد. همه چیز در مورد شناخت نعمت های کوچک اطراف شماست.

آنچه را که برای قدردانی انتخاب می کنید به شما بستگی دارد، اما می تواند به سادگی قدم زدن در طبیعت و قدردانی از مناظر زیبا یا صرف یک ثانیه بیشتر برای چشیدن و قدردانی از قهوه صبحگاهی خود باشد.

اما فقط حرف من را قبول نکنید.

در روانشناسی، به این عمل سپاسگزاری گفته می شود و تحقیقات تأیید می کند که “قدردانی به طور قوی و پیوسته با شادی بیشتر مرتبط است.” همانطور که توسط دانشکده پزشکی هاروارد مشخص شده است.

و بهترین بخش این است: شما می توانید بلافاصله تمرین قدردانی را شروع کنید. فقط به یاد داشته باشید که چیزی فراتر از گفتن “متشکرم”، قدردانی عمیق است.

خوشبختی اغلب در چیزهای کوچک نهفته است، به این لحظات شادی توجه کنید و از آنها لذت ببرید.

۳) با کمک به دیگران شروع کنید – زندگی شاد و رضایت بخش

اعتراف می‌کنم، اینکه به شما کمک کنید به دیگران کمک کنید تا خوشبختی خود را بیابند، کمی ساده‌تر و کلیشه‌ای است، اما اجازه دهید توضیح دهم.

حدود ۲ سال پیش، داوطلب شدم تا برای تحقیقات سرطان پول جمع کنم. آن دسته از کارکنان خیریه را می شناسید که تی شرت های رنگارنگ می پوشند و سطل های پول خرد را در خیابان های شلوغ تکان می دهند و از شما می خواهند که کمک مالی کنید؟ بله، من یکی از آنها بودم.

داشتم به دوستی کمک می‌کردم که یک داوطلب در آخرین لحظه ترک تحصیل کرد، اما این یکی از مفیدترین و رضایت‌بخش‌ترین کارهایی بود که در مدت طولانی انجام داده‌ام. انتظار نداشتم بعد از آن اینقدر احساس خوبی داشته باشم. اما به همین دلیل، در حال حاضر به طور منظم داوطلبانه تر کار می کنم.

همانطور که از نزدیک یاد گرفتم، کمک به دیگران می تواند فوق العاده مفید باشد. داوطلب شدن، اهدا کردن، یا به سادگی دست دراز کردن به کسی احساس هدف و تحقق می بخشد.

و این فقط تخیل من نیست، تحقیقات آن را تأیید می کند، سخاوت به افزایش شادی معروف است .

شما مجبور نیستید کار خود را رها کنید و به طور تمام وقت داوطلب شوید، اما چرا به همسایه خود کمک نکنید یا به یک هدف خوب کمک مالی نکنید؟ این به شخص دیگری کمک می کند و شما را شادتر می کند، این یک برد-برد است.

۴) بیشتر لبخند بزنید

آیا می دانستید که لبخند زدن می تواند روحیه شما را تقویت کند؟

بر اساس تحقیقات اخیر ، لبخند زدن باعث می شود افراد احساس شادتری کنند. حتی اگر این یک لبخند اجباری باشد، به طور کلی شرکت کنندگان گزارش کردند که بعد از لبخند زدن احساس شادی بیشتری داشتند.

و بهترین قسمت: لبخند زدن مسری است ، از فردی به فرد دیگر سرایت می کند، یعنی یک لبخند ساده قدرت زیادی دارد. اگر بیشتر بخندید نه تنها باعث می شود که احساس شادی بیشتری داشته باشید، بلکه می توانید لبخند دیگری را نیز به وجود بیاورید و در نتیجه احساس شادی بیشتری داشته باشید.

چیزی به سادگی لبخند می تواند خلق و خوی شادی و رضایت کلی شما را تقویت کند، به این معنی که یکی از ساده ترین راه ها برای لذت بردن از یک زندگی شادتر، لبخند زدن بیشتر است.

۵) روی روابط خود سرمایه گذاری کنید

من گروهی از دوستانی دارم که از دوران دبیرستان می شناسم. در آن زمان هر روز را با هم می گذراندیم و بیشتر تعطیلات آخر هفته را نیز. اکنون سالی دو بار همدیگر را به صورت گروهی می بینیم. ما اخیراً در مورد این موضوع فکر کردیم و توافق کردیم که سعی کنیم بیشتر به این موضوع برسیم.

این آشنا به نظر می رسد؟ اگر چنین است، ممکن است بخواهید سرمایه گذاری بیشتری در روابط خود شروع کنید . این یک راه ساده برای لذت بردن از یک زندگی رضایت بخش تر است.

نکته اینجاست: انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند و ارتباط برای خوشبختی بسیار مهم است. زندگی برای همه شلوغ می شود و پیدا کردن زمان برای سرمایه گذاری در روابطتان سخت است، اما این سرمایه گذاری برای خوشبختی شما نیز هست.

تحقیقات نشان می دهد که روابط نزدیک نقش حیاتی در خوشبختی انسان ایفا می کند و کیفیت آن روابط مهمتر از کمیت است.

زمان با کیفیت بیشتری را با دوستان و عزیزان سپری کنید تا شادتر و راضی تر باشید زیرا روابط سالم زندگی شما را غنی می کند.

۶) خودگویی مثبت

تا حالا با خودت حرف زدی؟

رایج تر از آن چیزی است که فکر می کنید. بر اساس یک مطالعه اخیر، ۹۶ درصد از مردم می گویند که گفتگوی درونی دارند. اما آیا مال شما بیشتر مثبت است یا بیشتر منفی؟

نگران نباشید اگر در حال حاضر منفی است، تونی رابینز ، سخنران انگیزشی معروف می گوید که “خودگویی منفی فقط یک عادت است و همه ما می توانیم یاد بگیریم که عادت های جدیدی بسازیم”.

اما چرا باید برای خودگویی مثبت تلاش کنید؟

مشخص شد: تحقیقات نشان می‌دهد که خودگویی مثبت به زندگی شادتر، کامل‌تر و رضایت‌بخش‌تر کمک می‌کند:

افزایش نشاط
کاهش استرس
ارائه رضایت بیشتر از زندگی

تبدیل خودگویی منفی به توانمندسازی و تشویق خودگویی مثبت ساده است اما آسان نیست، به تلاش و تمرین آگاهانه نیاز دارد. اما ارزشش را دارد.

۷) نه گفتن را یاد بگیرید

من همیشه برای نه گفتن به مردم تلاش کرده ام. من به خودم افتخار می کنم که دوست خوبی هستم، بنابراین وقتی کسی به من نیاز دارد می خواهم آنجا باشم. اما نتیجه این که هرگز نه نگفتیم؟

در نهایت احساس خستگی، عجله دارم. همه‌گیری به من کمک کرد تا بفهمم باید راهم را تغییر دهم. من قسم خوردم که هرگز به همه چیز بله بگویم.

اکنون متوجه شدم که برای اینکه یک دوست خوب باشم ابتدا باید در خودم شاد و سالم باشم. من یاد گرفته ام که نه بگویم و این یک بازی برای شادی و رضایت من بوده است.

اما این فقط من نیستم، روانشناسی همچنین به ما می گوید که یادگیری نه گفتن فواید زیادی دارد.

“نه گفتن می تواند با کمک به مراقبت از خود و ایجاد عزت نفس و اعتماد به نفس با تعیین مرزها ، ثبات سلامت روانی بیشتری ایجاد کند .” همانطور که توسط Psychology Today بیان شده است .

به گفته ناتانیل براندن ، روانشناس و نویسنده مشهور ، «میزان عزت نفسی که افراد تجربه می کنند به طور قابل توجهی بر شادی آنها تأثیر می گذارد» .

باور کنید: اگر نه گفتن را یاد بگیرید، زندگی خود را به سمت بهتر شدن تغییر خواهید داد.

۸) متعهد شوید که به رزومه زندگی خود اضافه کنید

همه ما زمانی که به دنبال شغل جدید هستیم رزومه خود را به روز می کنیم و ارسال می کنیم، درست است؟

و اغلب ما کارهایی را انجام می دهیم که در رزومه ما نیز “خوب به نظر می رسد”، مانند دوره ای برای بهبود صلاحیت ها یا افزایش تخصص خود.

اما آیا تا به حال به رزومه زندگی خود فکر کرده اید؟

این چیزی است که کارآفرین، جسی ایتزلر ، در مورد آن زیاد صحبت می کند. او آن را ساختن رزومه زندگی شما می نامد و مفهوم اصلی این است که شما افراد و چیزهایی را که در زندگی دوست دارید در اولویت قرار می دهید تا تجربیات شگفت انگیز زندگی را خلق کنید.

من سعی کرده ام اینگونه زندگی کنم. برخی ممکن است آن را یافتن هدف یا دنبال کردن اشتیاق خود بنامند، صرف نظر از اینکه شما آن را چه می نامید، مهم است.

همانطور که فوربس بیان کرده است : “هدف به شادی کمک می کند – زمانی که شرکت کنندگان در یک مطالعه احساس هدف بیشتری داشتند، تمایل به احساس احساسات مثبت بیشتری داشتند – به ویژه رضایت، آرامش، اشتیاق و شادی”.

به آنچه در زندگی خود می خواهید فکر کنید و متعهد شوید که آن را از طریق تجربیات معنادار با افرادی که دوستشان دارید به واقعیت تبدیل کنید.

سخن آخر

اینها چیزهای ساده ای هستند که به من اجازه می دهند از زندگی شادتر و رضایت بیشتری لذت ببرم و این فقط من نیستم، روانشناسان هم موافق هستند.

کدام یک از اینها برای امتحان کردن هیجان‌زده‌تر هستند؟

 

مطالعه بیشتر