افراد با مهارت های اجتماعی ضعیف

افراد با مهارت های اجتماعی ضعیف

افراد با مهارت های اجتماعی ضعیف اغلب این ۹ رفتار را نشان می دهند (بدون اینکه متوجه شوند) مهارت های اجتماعی مهم تر از آن چیزی است که بسیاری از ما تصور می کنیم.

اینها مهارت هایی نیستند که در مدرسه به ما آموزش داده می شود. در عوض، آنها مهارت هایی هستند که ما در طول مسیر زندگی از طریق تعامل با دیگران به دست می آوریم.

دکتر صفایی مقدم
دکتر صفایی مقدم – مهارت های اجتماعی ضعیف

جهت مشاوره انلاین و اینترنتی ، غیر حضوری از ایران و سایر کشورها تماس بگیرید.
۰۹۱۲۲۸۴۹۴۸۷

پیشنهاد برای مطالعه بیشتر:

چطور حسادت را دور کنیم؟

۷ عادت بد حرف زدن که به سرعت آدم‌ها را از شما دور می‌کند

اما همه به اندازه دیگران در درک نشانه های اجتماعی خوب نیستند. این می‌تواند برخی از افراد را با مهارت‌های اجتماعی ضعیف بگذارد.

و متأسفانه، فقدان مهارت های اجتماعی می تواند فرد را در برای اطرافیان سخت کند.

به علاوه، فقدان مهارت‌های اجتماعی اغلب می‌تواند به پیامدهای منفی برای فردی که فاقد آن‌ها است بیانجامد. یک مطالعه توسط دانشگاه آریزونا نشان می‌دهد، فقدان مهارت‌های اجتماعی می‌تواند باعث ضعف سلامت جسمی و روانی باشد.

مراقب این رفتارها باشید که می‌تواند شما را به کسی که مهارت‌های اجتماعی‌اش ضعیف است نشان دهد.

۱) قطع کردن حرف دیگران – مهارت های اجتماعی ضعیف

این چیزی است که باید به همه ما در کودکی آموزش داده شود. بنابراین تعجب آور است که چگونه بسیاری از افراد تا زمانیکه بزرگ می شوند، یا هرگز به این موضوع نمی رسند یا تصمیم می گیرند آن را نادیده بگیرند.

گاهی اوقات، مقاومت در برابر میل به قطع صحبت می تواند سخت باشد. ممکن است دقیقاً بدانید که یک شخص با چیزی که می‌گوید به کجا می‌رود و نیازی به صبر کردن برای رسیدن او به نقطه‌ای که می‌دانید در حال انجامش است، احساس نکنید.

با این حال، آداب اولیه ایجاب می کند که اجازه دهید شخص، حرف هایش را تمام کند.

زیرا اگر این کار را نکنید، به راحتی می توانید این تصور را ایجاد کنید که واقعاً به آنچه مردم می گویند گوش نمی دهید. در عوض، شما فقط منتظر فرصت خود هستید تا صحبت کنید.

مارتی نمکو مربی حرفه ای می نویسد: “آگاهانه یا نه، اکثر مردم وقتی اجازه ندارند حرف هایشان را تمام کنند، احساس بی احترامی می کنند.” “قطع کردن بیانگر این است که شما کلمات خود را ارزشمندتر از بقیه آنچه که طرف مقابل برای گفتن دارد.”

مشکل اینجاست که به راحتی می‌توانیم در یک مکالمه درگیر چیزی شویم که می‌خواهیم بگوییم و آداب خود را فراموش کنیم. اغلب، مردم حتی متوجه نمی شوند که حرف دیگران را قطع می کنند تا زمانی که به آنها اشاره شود.

۲) عدم تماس چشمی – مهارت های اجتماعی ضعیف

آن چیزی است که من با آن مبارزه می کنم.

دلایل زیادی وجود دارد که یک فرد در برقراری تماس چشمی مشکل دارد ، از خجالتی بودن گرفته تا اوتیسم. متأسفانه، تماس چشمی بخش بزرگی از ارتباطات است و زمانی که نمی دانید چگونه بازی کنید، می تواند شما را بی علاقه، بی حوصله یا حتی بی ادب جلوه دهد.

مانند افزودن سس تند به غذا، استفاده از میزان مناسب تماس چشمی مهارتی است که نیاز به تمرین دارد.

وقتی ارتباط چشمی خیلی کمی برقرار می کنید، به نظر می رسد که بی علاقه هستید. خیلی زیاد باشد، خیلی شدید به نظر می رسید.

اغلب، تنها راه برای درست کردن آن، تمرین است. و همانطور که آرلین کونچیک روانشناس و نویسنده اشاره می کند، مزایای تماس چشمی آن را به مهارتی تبدیل می کند که ارزش تسلط دارد:

این به مردم کمک می کند چهره شما را به خاطر بسپارند.

این به مردم کمک می کند تا آنچه شما گفتید را به خاطر بسپارند.

این افراد را تشویق می کند که آنچه را که می گویید باور کنند.

مردم شما را با اعتماد به نفس تر و شایسته تر خواهند دید.

۳) زبان بدن بد – مهارت های اجتماعی ضعیف

تماس چشمی بخش بزرگی از ارتباطات غیرکلامی است. اما چیزهای بیشتری از این وجود دارد. در واقع، به لطف زبان بدن، واژگان کاملی از راه ها برای گفتن چیزی بدون کلمات وجود دارد.

زبان بدن چیزی است که همه ما در سطوحی می‌فهمیم، اما همه ما در استفاده از آن عالی نیستیم. و از آنجا که به راحتی نادیده گرفته می شود، افرادی که فاقد مهارت های اجتماعی هستند، اغلب بدون اینکه متوجه باشند، زبان بدن ضعیفی دارند.

زبان بدن بد شامل موارد زیر است:

خم شدن

دست هایت را روی هم گذاشتن

تند صحبت کردن

اخم کردن

در حالی که با کسی صحبت می کنید به اطراف اتاق نگاه می کنید

به اندازه کافی لبخند نمی زنید

به راحتی می توان قدرت زبان بدن را فراموش کرد و به عادت های بد افتاد. به همین دلیل است که افرادی که فاقد مهارت‌های اجتماعی هستند، اغلب متوجه نمی‌شوند که زبان بدنشان چگونه آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

۴) خودشیفتگی محاوره ای – مهارت های اجتماعی ضعیف

اصطلاح خودشیفته محاوره‌ای «شخصی را توصیف می‌کند که اغلب بر مکالمه مسلط است، بدون توجه کمی به دیدگاه‌های دیگران» .

به عبارت دیگر، این فردی است که فقط می خواهد در مورد خودش صحبت کند.

مشکل اینجاست که مردم همیشه متوجه نمی شوند که این کار را انجام می دهند. به هر حال، ما هر یک موضوع تخصصی خودمان هستیم. علاوه بر این، به اشتراک گذاشتن تجربه خود می تواند به شما کمک کند تا با افراد دیگر ارتباط برقرار کنید.

اما این چیزی است که باید بسیار مراقب باشید. و اغلب، افرادی که فاقد مهارت های اجتماعی هستند، این توانایی را ندارند که بدانند چه زمانی بیش از حد در مورد خود صحبت می کنند.

۵) ناتوانی در تشخیص نشانه های غیرکلامی

این یکی دیگر از موارد سخت است که نشان می دهد هنر گفتگو چیزی است که از طریق تمرین به بهترین شکل آموخته می شود.

همه ما از نشانه‌های غیرکلامی مختلفی در مکالمه استفاده می‌کنیم، گاهی حتی بدون اینکه متوجه باشیم. مردم می توانند با لحن صدا، حالت چهره یا حتی سکوت خود چیزهای زیادی به شما بگویند.

افرادی که فاقد مهارت های اجتماعی هستند به ندرت از این نشانه های غیرکلامی استفاده می کنند. این بدان معناست که آنها ممکن است مدت طولانی پس از اینکه طرف مقابل علاقه خود را از دست داد، به گفتگو ادامه دهند یا به صحبت در مورد موضوعی ادامه دهند که طرف مقابل ترجیح می دهد از آن اجتناب کند.

۶) عدم همدلی

این می تواند دلیل اصلی فقدان مهارت های اجتماعی فرد باشد.

جمیل زکی، روان‌شناس، همدلی را به‌عنوان «سوپرچسب» روان‌شناختی توصیف می‌کند که افراد را به هم متصل می‌کند.

به بیان ساده، همدلی توانایی قرار دادن خود به جای دیگران و تصور زندگی عاطفی اوست. و این توانایی در قلب اخلاق انسانی نهفته است.

اما همه توانایی یکسانی در درک احساسات دیگران را ندارند. و اغلب، فقدان مهارت های اجتماعی نیز نشانه فقدان همدلی است.

وقتی فردی فاقد همدلی است ، برای درک اینکه دیگران از کجا می آیند تلاش می کند. آنها ممکن است احساسات دیگران را به حداقل برسانند و به آنها بگویند که بیش از حد واکنش نشان می دهند، یا به دلیل اینکه آنها را مهم نمی بینند، مرزهای شخصی خود را نادیده می گیرند.

۷) گوش ندادن

همه ما گهگاهی مقصر این یکی هستیم.

افرادی که فاقد مهارت‌های اجتماعی هستند، معمولاً در گوش دادن بدتر هستند، یا تقریباً به همان اندازه بدتر از دیگران نشان می‌دهند که گوش می‌دهند.

هیچ کس دوست ندارد احساس کند آنچه می گویند نادیده گرفته می شود. بنابراین، وقتی کسی به گفته‌های یک فرد به درستی پاسخ نمی‌دهد، تقریباً همیشه تأثیر بدی روی دیگران می‌گذارد.

خوب گوش دادن به معنای گوش دادن فعال است. این به معنای تمرکز بر آنچه طرف مقابل می‌گوید، پرسیدن سؤالات مرتبط برای توجه کردن است.

بله تلاش ذهنی می خواهد. اما اغلب می تواند تفاوت بین داشتن مهارت های اجتماعی و نداشتن آنها باشد.

۸) نادیده گرفتن فضای شخصی

این یکی دیگر از جنبه های نسبتاً ظریف روابط انسانی است که بسیار مهم است.

ببینید، هر کسی فضای شخصی خود را دارد که دوست دارد آن را حفظ کند، تقریباً مانند یک حباب در اطراف خود. و وقتی به آن فضا حمله می کنید، باعث ناراحتی مردم می شود.

چیزی که این کار را دشوار می کند، به خصوص برای افرادی که فاقد مهارت های اجتماعی هستند ، این است که اندازه این حباب از فردی به فرد دیگر و از یک زمینه به زمینه دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، ممکن است یک فرد تعریف متفاوتی از فضای شخصی برای شخصی که به تازگی ملاقات کرده است در مقایسه با کسی که به خوبی می شناسد داشته باشد.

تعیین مقدار صحیح فضای شخصی برای دادن به کسی نیاز به مشاهده دقیق دارد. اغلب، بهترین استراتژی این است که فضایی را که بین خود و دیگران نگه می‌دارند منعکس کنند، زیرا این فاصله‌ای است که احتمالاً در آن راحت هستند.

با این حال، افرادی که فاقد مهارت های اجتماعی هستند اغلب به این موضوع فکر نمی کنند و در نهایت می توانند به فضای شخصی افراد حمله کنند.

۹) مجادله کردن

در نهایت، مجادله کردن اغلب نشانه مطمئنی از عدم مهارت های اجتماعی است.

حالا من نمی گویم باید همیشه با همه کنار بیایید. خوب است که نظرات خود را داشته باشید و در صورت لزوم از آنها حمایت کنید.

مهارت مهمی که در اینجا باید تسلط پیدا کرد، دانستن این است که چه زمانی لازم است و چه زمانی لازم نیست.

آیا واقعاً باید با همکاران خود بر سر دیدگاه های سیاسی خود بحث کنید؟ آیا واقعاً باید با خانواده خود سر شام شکرگزاری دعوا کنید؟

بحث سالم اشکالی ندارد. اما بخشی از داشتن مهارت های اجتماعی خوب، دانستن این است که کدام یک انجمن مناسب برای این نوع بحث ها است و چه چیزی نیست.

متأسفانه، کسانی که فاقد مهارت های اجتماعی هستند اغلب این اشتباه را انجام می دهند. این باعث می شود که آنها وارد بحث های بیهوده ای شوند که باعث می شود مردم بخواهند تا جایی که ممکن است از آنها اجتناب کنند.

مهارت های اجتماعی را می توان آموخت

خبر خوب برای افرادی که فاقد مهارت های اجتماعی هستند این است که برای بهبود آنها هیچ وقت دیر نیست. اینها چیزهایی است که همه ما باید یاد بگیریم، نه اینکه با آنها متولد شویم. کارهای زیادی برای بهتر شدن می توانید انجام دهید.

اگر این رفتارها را در فرد دیگری مشاهده کردید، نشانه خوبی است که او فاقد مهارت های اجتماعی است.

مطالعه بیشتر