ضرورت مشاوره ازدواج و فواید آن

دکتر صفایی مقدم
دکتر صفایی مقدم

جهت مشاوره ازدواج انلاین و اینترنتی ، غیر حضوری از ایران و سایر کشورها تماس بگیرید.
۰۹۱۲۲۸۴۹۴۸۷

مشاوره قبل از ازدواج یک گام اساسی برای زوج هایی است که قصد ازدواج دارند. این فرصتی را برای آنها فراهم می کند تا قبل از این تصمیم گیری مهم درباره انتظارات، ارزش ها و اهداف خود صحبت کنند.

کمک گرفتن از متخصص قبل از ازدواج می تواند احتمال طلاق را کاهش داده و کیفیت رابطه را بهبود بخشد.  جلسات مشاوره ممکن است شامل تست های روانشناختی برای تجزیه و تحلیل شخصیت ها و رفتارهای فردی باشد. قبل از هر گونه تصمیم گیری در مورد ازدواج، مهم است که به دنبال مشاوره باشید.

مشاوره قبل از ازدواج می تواند به زوج ها کمک کند استرس را کنترل، نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنند و مهارت ها و استراتژی هایی را برای غلبه بر چالش ها ایجاد کنند.

مطالعه بیشتر:

نشان داده شده است که مشاوره قبل از ازدواج ابزاری موثر برای زوج هایی است که قصد ازدواج دارند . این نوع مشاوره به زوج ها کمک می کند تا مهارت های ارتباطی، حل تعارض و امور مالی را ایجاد کنند که می تواند منجر به رضایت زناشویی بالاتر و میزان کمتر طلاق شود.

با وجود مزایای ثابت شده مشاوره قبل از ازدواج، بسیاری از زوج ها در صورت نیاز به دنبال کمک نمی روند . یکی از دلایل این امر ممکن است نگرانی در مورد هزینه و تعهد زمانی مرتبط با مشاوره باشد.

با این حال، برای زوج ها مهم است که رابطه خود را در اولویت قرار دهند و سرمایه گذاری در مشاوره قبل از ازدواج را به عنوان راهی برای شروع ازدواج خود در نظر بگیرند. برخی از مراکز مشاوره جلسات آنلاین کم هزینه را برای افراد، زوج ها و خانواده ها ارائه می دهند . مشاورانی که خدمات مشاوره قبل از ازدواج را ارائه می دهند، اغلب بر مهارت سازی و به اشتراک گذاری ابزار تمرکز می کنند تا مسائل روانشناختی عمیق، که می تواند نتایج سریع و ملموس ایجاد کند . در نهایت مراجعه به مشاوره قبل از ازدواج تصمیمی است که زوجین باید با هم بگیرند و می تواند سرمایه گذاری ارزشمندی برای آینده مشترک آنها باشد.

مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

مشاوره قبل از ازدواج شکلی از زوج درمانی است که می تواند به شما و همسرتان کمک کند تا برای ازدواج آماده شوید .

نکات مهم در انتخاب یک دکتر روانشناس خوب زن
نکات مهم در انتخاب یک دکتر روانشناس خوب زن

انواع مشاوره قبل از ازدواج

 انواع مختلفی از زوج درمانی وجود دارد، و بسیاری از آنها را می توان به طور جهانی برای زوج ها در هر مرحله از رابطه، از جمله مشاوره قبل از ازدواج، به کار برد.

 «بسیاری از پزشکان در رویکرد خود به زوج درمانی یکپارچه خواهند بود و بسته به نیازهای منحصر به فرد بیماران خود از چندین روش درمانی استفاده می کنند.

روش گاتمن

روش گاتمن توسط Dr. جان و جولی گاتمن، شامل انجام یک ارزیابی دقیق از شما و شریک زندگیتان و سپس استفاده از یک چارچوب درمانی برای رسیدگی به موضوعات درگیری است.

این شکل از درمان با هدف بهبود کیفیت دوستی بین شما و شریک زندگی‌تان، افزایش صمیمیت و تجهیز شما به مهارت‌های حل مسئله است که می‌تواند به شما در ایجاد یک رابطه قوی‌تر کمک کند.

درمان عاطفی متمرکز (EFT)

درمان متمرکز بر عاطفی ، توسعه یافته توسط Dr. سو جانسون و لس گرینبرگ، نوعی درمان کوتاه مدت است. هدف آن بهبود وابستگی و پیوند بین شما و شریک زندگیتان است که منجر به ارتباط بهتر و یک رابطه قوی تر می شود.

جهت مشاوره انلاین و اینترنتی ، غیر حضوری از ایران و سایر کشورها تماس بگیرید.
۰۹۱۲۲۸۴۹۴۸۷

زوج درمانی روان پویا

زوج‌درمانی روان‌پویشی مسائل اساسی را که چرخه‌های تعامل را تحریک می‌کنند، بررسی می‌کند. شناسایی و پرداختن به عواملی مانند امید به نزدیکی، عشق، و قدردانی و ترس از رها شدن و عدم تایید می تواند به شما و شریک زندگیتان کمک کند تا یکدیگر را بهتر درک کرده و بپذیرید.

 

تکنیک

در مراحل اولیه مشاوره قبل از ازدواج، ممکن است شما و همسرتان به صورت جداگانه و با هم ارزیابی شوند. در طول دوره مشاوره، هر دوی شما تشویق می شوید تا تجربیات و رویدادهای زندگی را به اشتراک بگذارید، که می تواند به روشن کردن انتظارات و انگیزه های شما در رابطه کمک کند.

مشاوره پیش از ازدواج همچنین شامل بحث در مورد جنبه‌های مهم ازدواج می‌شود، از جمله برنامه‌ریزی مالی، نقش‌ها در ازدواج، فرآیندهای تصمیم‌گیری، روابط خانوادگی، اینکه آیا فرزندان در آینده شما خواهند بود و چگونه می‌خواهید آنها را بزرگ کنید.

ارزیابی شما و شریک زندگی شما

مشاوره قبل از ازدواج اغلب از شما و شریک زندگیتان می خواهد که پرسشنامه ای را به طور جداگانه پر کنید تا مشخص شود چه احساسی نسبت به یکدیگر دارید و چه انتظاراتی از رابطه خود دارید. این پرسشنامه ها می تواند به مشاور شما کمک کند تا نقاط قوت، ضعف، زمینه های سازگاری و زمینه های مشکل احتمالی شما را شناسایی کند .

به اشتراک گذاری رویدادها و تجربیات زندگی

مشاوره پیش از ازدواج همچنین می‌تواند شامل «شناسایی و کاوش رویدادهای مهم زندگی و تجربیات اولیه دوران کودکی باشد، که بر رابطه و نحوه ارتباط هر یک از طرفین با دیگری تأثیر می‌گذارد».

برای مثال، شرکا اغلب یکدیگر را به دلایلی انتخاب می‌کنند که کاملاً آگاه نیستند. تنها با بررسی بیشتر است که آنها ممکن است بفهمند که چگونه جنبه های آشنای شریک زندگی خود به درگیری های حل نشده در گذشته مربوط می شود.

جهت مشاوره انلاین و اینترنتی ، غیر حضوری از ایران و سایر کشورها تماس بگیرید.
۰۹۱۲۲۸۴۹۴۸۷

بحث در مورد مسائل مهم

مشاوره قبل از ازدواج فرصتی برای بحث در مورد چندین جنبه مهم ازدواج فراهم می کند، از جمله:

    • امور مالی: پول می تواند یک موضوع استرس زا و بحث برانگیز برای زوج های متاهل باشد، بنابراین تصمیم گیری در مورد نحوه مدیریت مالی از قبل می تواند به جلوگیری از مشکلات بعدی کمک کند.
    • باورها، ارزش‌ها و مذهب: به اشتراک گذاشتن باورها، ارزش‌ها و احساسات مذهبی‌تان با شریک زندگی‌تان می‌تواند به تقویت درک و احترام کمک کند. شما همچنین می توانید در مورد پیامدهای این جنبه ها در زندگی روزمره خود صحبت کنید.
    • نقش‌ها در ازدواج: مهم است که درباره نقش‌هایی که از خود و شریک زندگی‌تان انتظار دارید در ازدواجتان صحبت کنید تا از درگیری‌های بعدی جلوگیری کنید.
  • فعالیت‌ها و زمان صرف شده با هم: شما و شریک زندگی‌تان می‌توانید در مورد نحوه برنامه‌ریزی برای گذراندن وقت با هم صحبت کنید و از انجام چه فعالیت‌هایی با هم لذت می‌برید.
  • بچه‌ها: زوج‌ها گاهی اوقات پس از ازدواج متوجه می‌شوند که در مورد بچه دار شدن یا نبودن آنها با هم موافق نیستند. تصمیم گیری از قبل در مورد اینکه آیا می خواهید بچه دار شوید یا نه و چگونه می خواهید آنها را بزرگ کنید مهم است.
  • روابط خانوادگی: مشاوره قبل از ازدواج می تواند به شما این فرصت را بدهد که در مورد روابط خود با خانواده خود و همچنین هرگونه نگرانی در مورد خانواده شریک زندگی خود صادق باشید.

مشاوره قبل از ازدواج چه کمکی می تواند داشته باشد

مشاوره پیش از ازدواج می تواند به شما و همسرتان کمک کند تا برای زندگی مشترک متاهل آماده شوید. در زیر برخی از جنبه هایی که مشاوره قبل از ازدواج می تواند به آنها کمک کند آورده شده است.

مشاوره قبل از ازدواج به شناسایی باورهای اصلی، تعیین انتظارات واقع بینانه برای ازدواج، برنامه ریزی برای آینده و تصمیم گیری در مورد راه هایی که در آن زندگی شما ادغام می شود کمک می کند.

    • درک شریک زندگی خود: مشاوره قبل از ازدواج می تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از شریک زندگی خود داشته باشید. به طور خاص، می تواند به شما در درک باورها، ارزش ها، انتظارات، انگیزه ها، اولویت ها و روال شریک زندگی خود کمک کند.
    • تعیین انتظارات واقع بینانه: این شکل از مشاوره به شما این امکان را می دهد که تمام جنبه های مهم زندگی زناشویی را با شریک زندگی خود در میان بگذارید تا هر دو بدانید چه انتظاری دارید. همچنین به شناسایی نقاط قوت و ضعف شما به عنوان فردی و زوج کمک می کند .
  • برنامه ریزی برای آینده: دقیقاً مانند شما و شریک زندگیتان که برای برنامه ریزی روز بزرگ خود با یک برنامه ریز عروسی ملاقات می کنید، دیدن یک مشاور قبل از ازدواج می تواند به شما در برنامه ریزی ازدواج و زندگی مشترکتان کمک کند.

مزایای مشاوره قبل از ازدواج 

مشاوره قبل از ازدواج به گونه ای طراحی شده است که شما و شریک زندگی تان را با ابزارهایی برای پیشبرد زندگی مشترک زندگی زناشویی مجهز کند. اینها برخی از مزایای این درمان هستند:

    • ارتباط سازنده را بیاموزید: یکی از جنبه های اصلی مشاوره قبل از ازدواج، ارتباط است ، زیرا «شریک های زندگی می آموزند که مواضع خود را به وضوح بدون حمله یا مسلح کردن طرف مقابل بیان کنند.
    • مهارت های حل تعارض را توسعه دهید: مشاوره قبل از ازدواج همچنین به شما و شریک زندگی تان مهارت های حل مشکل و حل تعارض را آموزش می دهد.  «در ابتدا، ارتباط اغلب به درگیری منجر می‌شود، اما با گذشت زمان، زوج‌ها می‌توانند بحث‌های سازنده‌تری داشته باشند.
    • روی جنبه های مثبت تمرکز کنید: مشاوره قبل از ازدواج می تواند به شما و همسرتان کمک کند تا بر جنبه های مثبت رابطه خود تمرکز کنید تا جنبه های منفی .
  • رفتارهای ناکارآمد را از بین ببرید: مشاوره قبل از ازدواج می تواند رفتارها و الگوهای ناسالم را در یک رابطه شناسایی کرده و به اصلاح آنها کمک کند.
  • ایجاد فرآیندهای تصمیم گیری: مشاوره قبل از ازدواج می تواند به شما و شریک زندگی شما کمک کند تا فرآیندهای تصمیم گیری سالم و عادلانه ای را توسعه دهید.
  • ترس های مربوط به ازدواج را کاهش دهید: اگر شما یا شریک زندگی تان در مورد زندگی زناشویی مضطرب هستید، مشاوره قبل از ازدواج می تواند به شما کمک کند تا در مورد مسائل مهم بحث کنید و به شما شفافیت بدهد.

اثربخشی

هدف از مشاوره قبل از ازدواج بهبود روابط شما با شریک زندگی و کمک به شما در ایجاد یک پایه قوی برای ازدواج است.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داد که زوج‌هایی که در مشاوره قبل از ازدواج شرکت می‌کنند سطوح بالاتری از رضایت را در رابطه خود گزارش می‌کنند.

مشاوره قبل از ازدواج همچنین به شما و شریک زندگیتان اجازه می دهد تا قبل از تبدیل شدن به یک موضوع، در مورد جنبه های مهم رابطه تصمیم بگیرید.

زوج‌ها زمانی که در بحران هستند و رابطه محدود می‌شود، تمایل دارند به دنبال درمان باشند. «این بدان معناست که زوج در حال حاضر قطبی شده‌اند و هر یک از طرفین حالت دفاعی دارند، که برقراری ارتباط و پیشرفت مؤثر را دشوارتر می‌کند.»

چیزهایی که باید در نظر بگیرید

اگر در مشاوره قبل از ازدواج شرکت می کنید، ممکن است متوجه شوید که می خواهید به طور جداگانه به یک مشاور یا درمانگر مراجعه کنید تا با مسائلی که در جلسات مشترک خود با آن مواجه می شوید مقابله کنید.

زوج‌درمانی اغلب واکنش‌ها و تجربیات شخصی غیرمنتظره‌ای را آشکار می‌کند که به خوبی مدفون شده‌اند. اغلب، زوج‌ها تصمیم می‌گیرند که درمان فردی را شروع کنند تا فضای مخصوص به خود را برای پردازش همه چیزهایی که برای آنها ایجاد می‌کند داشته باشند.»

در این صورت، احتمالاً شما و شریک زندگیتان بهتر است قبل از ازدواج این مسائل را کشف کرده و در مورد آنها بحث کنید.

جهت مشاوره انلاین و اینترنتی ، غیر حضوری از ایران و سایر کشورها تماس بگیرید.
۰۹۱۲۲۸۴۹۴۸۷

چه طور باید شروع کرد

مشاوره قبل از ازدواج مستلزم مشارکت شما و همسرتان است، بنابراین هر دوی شما باید آن را امتحان کنید. اگر شریک زندگی تان بی میل است، توضیح دهید که چرا برای شما مهم است و امید دارید چه چیزی از آن به دست آورید.

شما باید جلسات مشاوره خود را در زمان و مکانی برنامه ریزی کنید که هم شما و هم همسرتان بتوانید در آن شرکت کنید.

 

مشاوره قبل از ازدواج فضایی آرام را برای شما و شریک زندگیتان فراهم می کند تا در مورد جنبه های مهم ازدواجتان بحث و برنامه ریزی کنید. یک مشاور می تواند شما را در این بحث ها راهنمایی کند تا مفید واقع شوند.

علاوه بر این، مشاوره قبل از ازدواج شما را به ابزارهایی مجهز می کند که می تواند به شما و همسرتان کمک کند تا بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنید و تعارضات را به طور سازنده حل کنید.

جهت مشاوره انلاین و اینترنتی ، غیر حضوری از ایران و سایر کشورها تماس بگیرید.
۰۹۱۲۲۸۴۹۴۸۷

 «یکی از مؤثرترین جنبه‌های مشاوره قبل از ازدواج، فرصتی برای بهبود مهارت‌های ارتباطی با القای استراتژی‌ها، ابزارهای آموزشی و باز کردن درگیری‌های مکرر در رابطه است.

چکیده:

مشاوره ازدواج یک فرایند مفید و ضروری است که به زوجین کمک می‌کند تا در رابطه خود بهبود ببخشند و با چالش‌ها و مسائلی که ممکن است در طول زندگی مشترک به وجود آیند، بهتر مقابله کنند. در زیر به برخی از فواید مشاوره ازدواج اشاره می‌کنم:

  1. ارتقای ارتباط: مشاوره ازدواج به زوجین کمک می‌کند تا ارتباط خود را بهبود بخشند. این فرصت به آنها می‌دهد تا در محیطی محافظه‌کارانه و حاکم بر احترام متقابل، درباره مسائلی که ممکن است در رابطه خود دچار مشکل شوند، صحبت کنند.
  2. حل مسائل: مشاوره ازدواج به زوجین کمک می‌کند تا مسائل و چالش‌هایی که در زندگی مشترک به وجود می‌آیند را شناسایی کنند و راه‌حل‌های مناسب برای آنها پیدا کنند. مشاور با ارائه راهنمایی‌ها و استراتژی‌های موثر، زوجین را در حل مسائل کمک می‌کند.
  3. تقویت مهارت‌های ارتباطی: مشاوره ازدواج به زوجین کمک می‌کند تا مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کنند. این شامل یادگیری نحوه گفتگوی سازنده، شنیدن فعال و اظهار نظرهای صحیح است. با بهبود مهارت‌های ارتباطی، زوجین می‌توانند بهتر درک کنند و به طور موثر‌تر با هم ارتباط برقرار کنند.
  4. پیشگیری از ازدواج ناموفق: مشاوره ازدواج می‌تواند به زوجین کمک کند تا قبل از ازدواج، مسائل و نقاط ضعف خود را شناسایی کنند. این به آنها اجازه می‌دهد تا در صورت لزوم، تصمیم‌گیری مناسبی درباره ادامه یا قطع رابطه خود بگیرند.
  5. ارتقای رضایتمندی زناشویی: با استفاده از مشاوره ازدواج، زوجین می‌توانند بهبود رضایتمندی زناشویی خود را تجربه کنند. این فرصت به آنها می‌دهد تا درک عمیق‌تری از نیازها و خواسته‌های همدیگر پیدا کنند و راه‌حل‌هایی برای تقویت رابطه و افزایش رضایتمندی زناشویی پیدا کنند.

مشاوره ازدواج می‌تواند به زوجین کمک کند تا رابطه سالم و پایداری را بسازند. با توجه به اینکه هر زوج و رابطه‌ای منحصر به فرد است، مشاوره ازدواج می‌تواند به شما کمک کند تا به نیازها و خواسته‌های خود برسید و راه‌حل‌های مناسبی برای رابطه خود پیدا کنید.

دکتر پروانه صفایی مقدم روانشناس بالینی

موارد مهم:
مشاوره ازدواج رایگان
مشاوره ازدواج تلفنی
بهترین دکتر مشاوره قبل از ازدواج
مشاوره ازدواج حضوری
دکتر مشاوره ازدواج
سوالات مشاوره ازدواج
مشاوره ازدواج برای دختر
مشاوره ازدواج چیست
برای مشاوره ازدواج کجا برم
سایت مشاوره ازدواج