درمان اضطراب و افسردگی با دکتر صفایی مقدم

درمان اضطراب و افسردگی با دکتر صفایی مقدم

درمان اضطراب و افسردگی با دکتر صفایی مقدم

درمان اضطراب و افسردگی با دکتر صفایی مقدم
درمان اضطراب و افسردگی با دکتر صفایی مقدم

درمان اختلالات اضطرابی

جهت مشاوره انلاین و اینترنتی ، غیر حضوری از ایران و سایر کشورها تماس بگیرید.
۰۹۱۲۲۸۴۹۴۸۷

تشخیص

می‌توانید با مراجعه به مشاور خود شروع کنید تا دریابید که آیا اضطراب شما می‌تواند با سلامت جسمانی شما مرتبط باشد یا خیر. او می تواند علائم یک بیماری زمینه ای را که ممکن است نیاز به درمان داشته باشد، بررسی کند.

۹ مزیت مهم برای مراجعه واجب به مشاور خانواده

با این حال، در صورت داشتن اضطراب شدید، ممکن است لازم باشد به یک متخصص سلامت روان مراجعه کنید. روانپزشک پزشکی است که در تشخیص و درمان بیماری های روانی تخصص دارد. یک روانشناس می تواند اضطراب را تشخیص دهد و مشاوره ی روان درمانی ارائه دهند.

برای کمک به تشخیص اختلال اضطراب، مشاور اضطراب و افسردگی شما ممکن است کارهای زیر را انجام دهد:

یک ارزیابی روانشناختی به شما بدهد که  شامل بحث درباره افکار، احساسات و رفتار شما برای کمک به تشخیص دقیق و بررسی عوارض مرتبط است. اختلالات اضطرابی اغلب همراه با سایر مشکلات سلامت روان – مانند افسردگی یا سوء مصرف مواد – رخ می دهد که می تواند تشخیص را چالش برانگیزتر کند.

جهت مشاوره انلاین و اینترنتی ، غیر حضوری از ایران و سایر کشورها تماس بگیرید.
۰۹۱۲۲۸۴۹۴۸۷

درمان

دو درمان اصلی برای اختلالات اضطرابی، روان درمانی و دارو هستند. ممکن است از ترکیب این دو بیشترین بهره را ببرید. ممکن است با کمی آزمون و خطا طول بکشد تا بفهمید کدام درمان برای شما کارآمد است.

 

روان درمانی

روان درمانی همچنین موسوم به  گفتگو درمانی یا مشاوره روانشناختی، شامل کار با یک درمانگر برای کاهش علائم اضطراب شما است و می تواند یک درمان موثر برای اضطراب باشد.

درمان شناختی رفتاری (CBT) موثرترین شکل روان درمانی برای اختلالات اضطرابی است. به طور کلی یک درمان کوتاه مدت، CBT بر آموزش مهارت های خاص برای بهبود علائم و بازگشت تدریجی به فعالیت هایی که به دلیل اضطراب از آن ها اجتناب کرده اید، تمرکز می کند.

CBT شامل مواجهه درمانی است که در آن به تدریج با شی یا موقعیتی مواجه می شوید که باعث اضطراب شما می شود، بنابراین اعتماد به نفسی ایجاد می کنید که می توانید موقعیت و علائم اضطراب را مدیریت کنید.

داروها

جهت مشاوره انلاین و اینترنتی ، غیر حضوری از ایران و سایر کشورها تماس بگیرید.
۰۹۱۲۲۸۴۹۴۸۷

انواع مختلفی از داروها برای کمک به تسکین علائم، بسته به نوع اختلال اضطرابی که دارید و اینکه آیا شما دارای سایر مشکلات سلامت روانی یا جسمی هستید یا خیر استفاده می شوند. مثلا:

برخی از داروهای ضد افسردگی نیز برای درمان اختلالات اضطرابی استفاده می شوند.

در شرایط محدود، پزشک ممکن است انواع دیگری از داروها، مانند آرام بخش ها را تجویز کند. این داروها برای تسکین کوتاه مدت علائم اضطراب هستند و برای استفاده طولانی مدت در نظر گرفته نشده اند.

با پزشک خود در مورد مزایا، خطرات و عوارض جانبی احتمالی داروها صحبت کنید.

درمان اضطراب و افسردگی با دکتر صفایی مقدم
درمان اضطراب و افسردگی با دکتر صفایی مقدم

شیوه زندگی و درمان های خانگی

در حالی که اکثر افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی برای کنترل اضطراب به روان درمانی یا دارو نیاز دارند، تغییر سبک زندگی نیز می تواند تفاوت ایجاد کند. می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

فعالیت بدنی خود را حفظ کنید. یک برنامه روتین ایجاد کنید تا بیشتر روزهای هفته از نظر بدنی فعال باشید. ورزش یک کاهش دهنده استرس قوی است، می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد و به شما کمک کند سالم بمانید. به آرامی شروع کنید و به تدریج میزان و شدت فعالیت های خود را افزایش دهید.

از مصرف الکل و داروهای تفریحی پرهیز کنید. این مواد می توانند باعث ایجاد یا تشدید اضطراب شوند. اگر به تنهایی نمی توانید آن را ترک کنید، به پزشک خود مراجعه کنید یا یک گروه حمایتی برای کمک به خودتان پیدا کنید.

سیگار را ترک کنید و نوشیدنی های کافئین دار را کاهش دهید یا ترک کنید. هم نیکوتین و هم کافئین می توانند اضطراب را بدتر کنند.

از تکنیک های کنترل استرس و آرامش استفاده کنید. تکنیک های تجسم، مدیتیشن و یوگا نمونه هایی از تکنیک های آرام سازی هستند که می توانند اضطراب را کاهش دهند.

خواب را در اولویت قرار دهید. هر کاری انجام دهید که به اندازه کافی بخوابید تا احساس آرامش کنید. اگر خوب نمی خوابید، به پزشک مراجعه کنید.

غذای سالم بخورید. تغذیه سالم – مانند تمرکز بر سبزیجات، میوه ها، غلات کامل و ماهی – ممکن است با کاهش اضطراب مرتبط باشد، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

درمان اضطراب و افسردگی با دکتر صفایی مقدم
درمان اضطراب و افسردگی با دکتر صفایی مقدم

طب جایگزین

جهت مشاوره انلاین و اینترنتی ، غیر حضوری از ایران و سایر کشورها تماس بگیرید.
۰۹۱۲۲۸۴۹۴۸۷

چندین داروی گیاهی درمانی برای اضطراب مورد مطالعه قرار گرفته اند، اما تحقیقات بیشتری برای درک خطرات و فواید آن مورد نیاز است. شما همیشه نمی توانید از آنچه دریافت می کنید و ایمن بودن آن مطمئن باشید. برخی از این مکمل ها می توانند با داروهای تجویزی تداخل داشته باشند یا تداخلات خطرناکی ایجاد کنند.

قبل از مصرف داروهای گیاهی یا مکمل های غذایی، با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که برای شما بی خطر هستند و با هیچ دارویی که مصرف می کنید تداخل ندارند.

 

مقابله و حمایت

برای مقابله با یک اختلال اضطرابی، کارهایی که می توانید انجام دهید اینها هستند:

در مورد اختلال خود اطلاعات بدست آورید، با مشاور خود صحبت کنید. دریابید که چه چیزی ممکن است باعث بیماری خاص شما شود و چه درمان هایی ممکن است برای شما بهترین باشند. خانواده و دوستان خود را درگیر کنید و از آنها حمایت بخواهید.

به برنامه درمانی خود پایبند باشید. داروها را طبق دستور مصرف کنید. قرارهای درمانی را نگه دارید و هر تکلیفی که ممکن است درمانگر به شما بدهد را تکمیل کنید. ثبات به خصوص در مورد مصرف دارو می تواند باعث بهبود شود.

تمرین کردن. بیاموزید که چه چیزی باعث اضطراب یا استرس شما می شود. استراتژی‌هایی را که با ارائه‌دهنده سلامت روان خود ایجاد کرده‌اید تمرین کنید تا در این موقعیت‌ها آماده مقابله با احساسات اضطراب‌آور باشید.

داشتن یک دفترچه یادداشت. پیگیری زندگی شخصی‌تان می‌تواند به شما و ارائه‌دهنده سلامت روان‌تان کمک کند تا بفهمید چه چیزی باعث استرس شما می‌شود و چه چیزی به شما کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشید.

به یک گروه حمایت از اضطراب بپیوندید. به یاد داشته باشید که شما تنها نیستید. گروه های پشتیبانی، درک و تجربیات مشترکی را ارائه می دهند. 

تکنیک های مدیریت زمان را یاد بگیرید. شما می توانید با یادگیری نحوه مدیریت دقیق زمان و انرژی خود، اضطراب را کاهش دهید.

اجتماعی شدن. اجازه ندهید که نگرانی شما را از نزدیکان یا فعالیت ها دور کند.

چرخه را بشکنید. هنگامی که احساس اضطراب می کنید، یک پیاده روی سریع انجام دهید یا به یک سرگرمی بپردازید تا ذهن خود را از نگرانی ها دور کنید.

جهت مشاوره انلاین و اینترنتی ، غیر حضوری از ایران و سایر کشورها تماس بگیرید.
۰۹۱۲۲۸۴۹۴۸۷

آماده شدن برای قرار ملاقات

می توانید با مراجعه به مشاور خود شروع کنید.

آنچه شما می توانید انجام دهید:

قبل از قرار ملاقات، فهرستی از موارد زیر تهیه کنید:

علائم اضطراب تان.  توجه داشته باشید که چه زمانی رخ می دهند، چه چیزی آنها را بهتر یا بدتر می کند و چقدر بر فعالیت ها و تعاملات روزانه شما تأثیر می گذارد.

چه چیزی باعث استرس شما می شود. تغییرات عمده زندگی یا رویدادهای استرس زا را که اخیراً با آنها برخورد کرده اید، درج کنید. همچنین به تجربیات آسیب زا که در گذشته یا در دوران کودکی داشته اید توجه کنید.

هر گونه سابقه خانوادگی مشکلات سلامت روان. به اینکه  والدین، پدربزرگ و مادربزرگ، خواهر و برادر یا فرزندان شما با مشکلات روانی دست و پنجه نرم کرده اند دقت کنید.

هر گونه مشکل سلامتی دیگری که دارید. هم شرایط جسمی و هم مسائل مربوط به سلامت روان را شامل شود.

تمام داروهایی که مصرف می کنید. هر گونه دارو، ویتامین، گیاهان دارویی یا سایر مکمل ها و دوزها را شامل شود.

سوالاتی که باید از پزشک خود بپرسید تا از قرار ملاقات خود نهایت استفاده را ببرید.

برخی از سوالات اساسی که باید از پزشک خود بپرسید عبارتند از:

محتمل ترین علت اضطراب من چیست؟

آیا موقعیت‌های احتمالی دیگر، مسائل روانی یا مشکلات جسمی وجود دارند که می‌تواند باعث یا تشدید اضطراب من شوند؟

آیا به هیچ آزمایشی نیاز دارم؟

آیا باید به روانپزشک، روانشناس یا سایر ارائه دهندگان سلامت روان مراجعه کنم؟

چه نوع درمانی می تواند به من کمک کند؟

آیا دارو کمک می کند؟ اگر چنین است، آیا جایگزین عمومی برای دارویی که تجویز می کنید وجود دارد؟

علاوه بر درمان، آیا اقداماتی وجود دارند که بتوانم در خانه انجام دهم و به من کمک کنند؟

آیا مطالب آموزشی دارید که بتوانم داشته باشم؟ 

از پرسیدن سؤالات دیگر در طول قرار خود دریغ نکنید.

چیزی که از پزشک خود انتظار دارید:

پزشک شما احتمالاً چندین سؤال از شما خواهد پرسید، مانند:

علائم شما چیست و چقدر شدید است؟ آنها چگونه بر توانایی شما برای عملکرد تأثیر می گذارند؟

آیا تا به حال دچار حمله پانیک شده اید؟

آیا از چیزها یا موقعیت های خاصی به دلیل اینکه شما را مضطرب می کنند اجتناب می کنید ؟

آیا احساس اضطراب شما گهگاهی یا مداوم بوده است؟

چه زمانی برای اولین بار متوجه احساس اضطراب خود شدید؟

چیز خاصی اضطراب شما را تحریک کند یا آن را بدتر کند؟

چه چیزی باعث بهبود احساس اضطراب شما می شود؟

اخیراً یا در گذشته چه تجربیات آسیب زایی داشته اید؟

چه شرایط جسمی یا روانی دارید؟

آیا داروهای تجویزی مصرف می کنید؟

آیا به طور منظم الکل می نوشید یا از مواد مخدر استفاده می کنید؟

آیا خویشاوندان خونی دارید که دارای اضطراب یا سایر شرایط سلامت روانی مانند افسردگی باشند؟

آماده سازی و پیش بینی سوالات به شما کمک می کند تا از زمان خود بهترین استفاده را ببرید.

 

تشخیص افسردگی

مشاور شما ممکن است بر اساس موارد زیر افسردگی را تشخیص دهد:

ارزیابی روانپزشکی. متخصص سلامت روان شما در مورد علائم، افکار، احساسات و الگوهای رفتاری شما می پرسد. ممکن است از شما خواسته شود که یک پرسشنامه برای کمک به پاسخ به این سوالات پر کنید.

متخصص سلامت روان شما ممکن است از معیارهای افسردگی فهرست شده در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5)، منتشر شده  استفاده کند.

انواع افسردگی

علائم ناشی از افسردگی شدید می توانند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. برای روشن شدن نوع افسردگی شما، پزشک ممکن است یک یا چند شناساگر اضافه کند. یک شناساگر به این معنی است که شما افسردگی با ویژگی های خاص مانند موارد زیر دارید:

پریشانی مضطرب – افسردگی همراه با بیقراری غیرمعمول یا نگرانی در مورد رویدادهای احتمالی یا از دست دادن کنترل

ویژگی های ترکیبی – افسردگی و شیدایی همزمان، که شامل افزایش عزت نفس، صحبت بیش از حد و افزایش انرژی است.

جهت مشاوره انلاین و اینترنتی ، غیر حضوری از ایران و سایر کشورها تماس بگیرید.
۰۹۱۲۲۸۴۹۴۸۷

ویژگی‌های مالیخولیایی – افسردگی شدید همراه با عدم پاسخ به چیزی که باعث لذت می‌شد و با بیدار شدن زودهنگام صبح همراه ، بدتر شدن خلق و خوی صبحگاهی، تغییرات عمده در اشتها، و احساس گناه، بیقراری یا سستی همراه است.

ویژگی‌های غیر معمول – افسردگی که شامل توانایی شاد شدن موقت با رویدادهای شاد، افزایش اشتها، نیاز بیش از حد به خواب، حساسیت به طرد شدن، و احساس سنگینی در بازوها یا پاها است.

ویژگی های روان پریشی – افسردگی همراه یا توهم با هذیان ، که ممکن است شامل بی کفایتی شخصی یا سایر موضوعات منفی باشد.

کاتاتونیا – افسردگی که شامل فعالیت حرکتی غیرقابل کنترل و بدون هدف یا وضعیت ثابت و غیر قابل انعطاف است.

افسردگی زایمان – افسردگی که در دوران بارداری یا در هفته ها یا ماه های پس از زایمان (پس از زایمان) رخ می دهد.

الگوی فصلی – افسردگی مربوط به تغییرات فصول و کاهش قرار گرفتن در معرض نور خورشید

سایر اختلالاتی که باعث علائم افسردگی می شوند:

چندین اختلال دیگر، مانند موارد زیر، شامل افسردگی علامتی می شوند. تشخیص دقیق بسیار مهم است تا بتوانید درمان مناسب را دریافت کنید.

اختلالات دوقطبی نوع ۱ و ۲ . این اختلالات خلقی شامل نوسانات خلقی می شوند که از اوج (شیدایی) تا فرود (افسردگی) متغیر هستند. گاهی اوقات تشخیص اختلال دوقطبی و افسردگی دشوار است.

اختلال سیکلوتیمیک. اختلال سیکلوتیمیک (sy-kloe-THIE-mik) شامل اوج و فرودهایی است که خفیف‌تر از اختلال دوقطبی است.

اختلال بی نظمی خلقی مخِّل. این اختلال خلقی در کودکان شامل تحریک پذیری مزمن و شدید و عصبانیت همراه با طغیان های مکرر خلق و خوی شدید است. این اختلال معمولاً در طول سال های نوجوانی یا بزرگسالی به اختلال افسردگی یا اختلال اضطراب تبدیل می شود.

اختلال افسردگی مداوم. یا افسرده خویی  یک نوع افسردگی کمتر شدید اما مزمن تر است. در حالی که این اختلال معمولاً ناتوان کننده نیست، اما اختلال افسردگی مداوم می تواند شما را از عملکرد عادی در برنامه روزانه خود و از زندگی کامل خود باز دارد.

اختلال  ملالت  پیش‌قاعدگی. شامل علائم افسردگی مرتبط با تغییرات هورمونی است که از یک هفته قبل شروع می شود و در عرض چند روز پس از شروع قاعدگی بهبود می یابد و پس از اتمام دوره شما به حداقل می رسد یا از بین می رود.

سایر اختلالات افسردگی . شامل افسردگی ناشی از استفاده از داروهای تفریحی، برخی از داروهای تجویز شده یا شرایط پزشکی دیگر می شوند.

جهت مشاوره انلاین و اینترنتی ، غیر حضوری از ایران و سایر کشورها تماس بگیرید.
۰۹۱۲۲۸۴۹۴۸۷

درمان افسردگی

داروها و روان درمانی برای اکثر افراد مبتلا به افسردگی موثر است. روانپزشک شما می تواند داروهایی را برای تسکین علائم تجویز کند. با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی از مراجعه به روانپزشک، روانشناس یا سایر متخصصان سلامت روان نیز سود می برند.

اگر افسردگی شدید دارید، ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشید، یا ممکن است لازم باشد در یک برنامه درمانی سرپایی شرکت کنید تا زمانی که علائم شما بهبود یابند.

 

در اینجا نگاهی دقیق تر به گزینه های درمان افسردگی داریم.

روان درمانی

روان درمانی یک اصطلاح کلی برای درمان افسردگی از طریق صحبت در مورد وضعیت خود و مسائل مربوط به آن با یک متخصص سلامت روان است. روان درمانی به عنوان گفتار درمانی یا روان درمانی نیز شناخته می شود.

انواع مختلف روان درمانی می تواند برای افسردگی موثر باشد، مانند درمان شناختی رفتاری یا درمان بین فردی. متخصص سلامت روان شما ممکن است انواع دیگری از درمان ها را نیز توصیه کند. روان درمانی می تواند به شما کمک کند که:

خود را با یک بحران یا سایر مشکلات فعلی تطبیق دهید

باورها و رفتارهای منفی را شناسایی کنید و آنها را با باورهای سالم و مثبت جایگزین کنید

روابط و تجربیات را کاوش کنید و با دیگران تعاملات مثبت ایجاد کنید

راه های بهتری برای مقابله و حل مشکلات پیدا کنید.

مسائلی را که به افسردگی شما کمک می کند شناسایی کنید و رفتارهایی را که آن را بدتر می کند تغییر دهید

احساس رضایت و کنترل را در زندگی خود به دست آورید و به کاهش علائم افسردگی مانند ناامیدی و عصبانیت کمک کنید.

یاد بگیرید که برای زندگی خود اهداف واقع بینانه تعیین کنید.

توانایی تحمل و پذیرش پریشانی را با استفاده از رفتارهای سالم تر توسعه دهید بیشتر کنید.

فرمت های جایگزین برای درمان

قالب های درمان افسردگی به عنوان جایگزینی برای جلسات حضوری در دسترس هستند و ممکن است برای برخی افراد گزینه موثری باشند. درمان را می توان به عنوان مثال، با جلسات آنلاین یا با استفاده از فیلم ها یا کتاب های کار ارائه کرد. برنامه ها می توانند توسط یک درمانگر هدایت شوند یا جزئی یا کاملا مستقل باشند.

قبل از اینکه یکی از این گزینه ها را انتخاب کنید، این قالب ها را با درمانگر خود در میان بگذارید تا ببینید که آیا برای شما مفید هستند یا خیر. همچنین، از درمانگر خود بپرسید که آیا می تواند منبع یا برنامه قابل اعتمادی را توصیه کند. برخی ممکن است تحت پوشش بیمه شما نباشند و همه توسعه دهندگان و درمانگران آنلاین اعتبار یا آموزش مناسب را ندارند.

گوشی‌های هوشمند و تبلت‌هایی که برنامه‌های سلامت موبایلی مانند پشتیبانی و آموزش عمومی درباره افسردگی را ارائه می‌دهند، جایگزینی برای مراجعه به پزشک یا درمانگر شما نیستند.

جهت مشاوره انلاین و اینترنتی ، غیر حضوری از ایران و سایر کشورها تماس بگیرید.
۰۹۱۲۲۸۴۹۴۸۷

داروها

انواع بسیاری از داروهای ضد افسردگی وجود دارد.  پزشک شما ممکن است ترکیب دو داروی ضد افسردگی یا افزودن داروهایی مانند تثبیت کننده های خلق و خو یا داروهای ضد روان پریشی را توصیه کند. داروهای ضد اضطراب و محرک نیز ممکن است برای استفاده کوتاه مدت اضافه شوند.

 

خطرات قطع ناگهانی دارو

بدون مشورت با پزشک خود، مصرف یک داروی ضد افسردگی را قطع نکنید. داروهای ضد افسردگی اعتیادآور نیستندد، اما گاهی اوقات وابستگی فیزیکی (که با اعتیاد متفاوت است) ممکن است رخ دهد.

قطع ناگهانی درمان یا از دست دادن چندین دوز می تواند علائمی شبیه ترک ایجاد کند و باعث بدتر شدن ناگهانی افسردگی شود. برای کاهش تدریجی و ایمن دوز خود، با پزشک خود همکاری کنید.

 

داروهای ضد افسردگی و بارداری

اگر باردار یا در دوران شیردهی هستید، برخی از داروهای ضدافسردگی ممکن است خطر سلامتی بیشتری را برای کودک متولد نشده یا شیرده شما ایجاد کنند. اگر باردار شدید یا قصد بارداری دارید با پزشک خود صحبت کنید.

 

داروهای ضد افسردگی و افزایش خطر خودکشی

اکثر داروهای ضد افسردگی به طور کلی بی خطر هستند، اما همه داروهای ضد افسردگی را ملزم می کند که یک هشدار جعبه سیاه، سخت ترین هشدار برای نسخه ها، داشته باشند. در برخی موارد، کودکان، نوجوانان و جوانان زیر ۲۵ سال ممکن است در هنگام مصرف داروهای ضد افسردگی، به ویژه در چند هفته اول پس از شروع یا تغییر دوز، افکار یا رفتار خودکشی گرایانه از خود بروز دهند.

هر فردی که داروی ضد افسردگی مصرف می کند باید از نظر بدتر شدن افسردگی یا رفتار غیرعادی، به ویژه هنگام شروع یک داروی جدید یا با تغییر دوز، به دقت تحت نظر باشد. اگر شما یا کسی که می شناسید در هنگام مصرف یک داروی ضد افسردگی افکار خودکشی دارید، فوراً با پزشک تماس بگیرید یا کمک فوری دریافت کنید.

به خاطر داشته باشید که داروهای ضد افسردگی با بهبود خلق و خوی، احتمال بیشتری دارد که خطر خودکشی را در دراز مدت کاهش دهند.

جهت مشاوره انلاین و اینترنتی ، غیر حضوری از ایران و سایر کشورها تماس بگیرید.
۰۹۱۲۲۸۴۹۴۸۷

درمان بیمارستانی و خانگی

در برخی افراد، افسردگی آنقدر شدید است که نیاز به بستری شدن در بیمارستان است. اگر نمی توانید به درستی از خود مراقبت کنید یا زمانی که در خطر فوری آسیب رساندن به خود یا شخص دیگری هستید، ممکن است این درمان لازم باشد. درمان روانپزشکی در بیمارستان می تواند به شما کمک کند که خلق و خوی شما بهبود یابد، آرام و ایمن باشید.

بستری شدن جزئی در بیمارستان یا برنامه های درمانی روزانه نیز ممکن است به برخی افراد کمک کند. این برنامه ها حمایت سرپایی و مشاوره مورد نیاز برای تحت کنترل درآوردن علائم را فراهم می کنند.