آیا ابتلا به کرونا باعث افسردگی و اضطراب می‌شود؟ | درمان افسردگی بعد از کرونا

Does coronary heart disease cause depression and anxiety? | Treatment of post-coronary depression

«کرونا گرفتم، علائم جسمیش یک جوره، افسردگی‌ و حال روانیش یه جور دیگه».

احتمالاً شما هم این جمله‌ها را از طرف آشنایان و دوستان شنیده باشید؛ یعنی درست زمانی که بعد مبتلاشدن به کرونا حالشان خوب شده است، اما احساس افسردگی دارند.

براساس تحقیقات انجام‌شده از هر ۵ بیمار مبتلا به کرونا یک نفر به اختلال‌هایی مانند اضطراب، افسردگی و حالت‌های منفی روانی مبتلا شده است. پس از آنجا ‌که تعداد این اشخاص کم نیست، بهتر است درباره این موضوع بیشتر بدانیم و به‌دنبال راه‌حلی برای کاهش آن باشیم و به‌راحتی از آن عبور کنیم.

افسردگی چیست؟

افسردگی نوعی بیماری جدی و حساسی است که بر احساس، طرز فکر، نوع فکرکردن و عملکردهای افراد تأثیر منفی می‌گذارد و بهتر است بدانید خوشبختانه این بیماری قابل‌درمان است. انسان افسرده بیشتر مواقع با احساس غم و اندوه مواجه است و اصلاً هیچ انگیزه‌ای برای انجام کارها ندارد؛ حتی انگیزه انجام کارهایی که قبلاً از آن لذت می‌برده ندارند و بی‌شک بازدهی و عملکرد او در کارهای خانه و حتی محل کار کم و بی‌کیفیت می‌شود.

علائم افسردگی چیست؟

1. احساس ناراحتی و غم و اندوه به‌طور مداوم
  2. از بین ‌رفتن علاقه به فعالیت‌هایی که درگذشته از آن لذت می‌برده است.
  3. تغییر اشتها و بی‌ میلی
  4. تغییر اساسی در الگوی خواب
  5. مشکل در تصمیم‌گیری و انتخاب
  6. عصبانیت‌های بی‌حد و اندازه
  7. احساس گناه به هر عملکردی
  8. نداشتن انگیزه و امید به زندگی
  9. میل فراوان به‌تنهایی و انزوا
  10. فکرکردن درباره خودکشی و عملکردهای از این ‌قبیل

باید بدانید این علائم حتماً باید ۱۵ روز طول بکشد و تغییراتی در عملکرد قبلی فرد ایجاد شده باشد. در ضمن قبل از تشخیص افسردگی، باید مسائل پزشکی را هم در نظر داشته باشیم؛ زیرا مشکلاتی از جمله کمبود آهن، اختلال در تیروئید، کمبود ویتامین‌ها و غیره نیز می‌توانند علائمی مانند افسردگی داشته باشد.

بیماری افسردگی ممکن است در هر زمانی اتفاق بیفتد و معمولاً خانم‌ها بیشتر از آقایان به این بیماری مبتلا می‌شوند. همچنین احتمال مبتلاشدن به افسردگی در اشخاصی که بستگان درجه اول آن‌ها افسردگی دارند، بالاتر است.

افسردگی بعد از کرونا

متأسفانه برخی افراد که به کرونا مبتلا می‌شوند، حتی بعد از بهبودی کامل بیماری باید به جنگ با غول مرحله بعدی، یعنی افسردگی بروند.

به‌ویژه افرادی که در icu به مدت طولانی بستری بودند، احتمال دارد بیشتر درگیر افسردگی بشوند. عواملی مانند از دست ‌دادن عزیزان، تنهایی و قرنطینه، ترس فرد از ابتلای دوباره خود، نزدیکان، اقوام به کرونا که افسردگی را تشدید می‌کند. افرادی که سابقه بیماری روانی دارند نیز بیشتر به افسردگی بعد از کرونا مبتلا می‌شوند.

علت اضطراب و افسردگی بعد از کرونا|چگونه تشخیص بدیم که آیا ما هم به افسردگی بعد از کرونا مبتلا هستیم یا نه؟

گاهی ممکن است شما به‌دلیل ابتلا به کرونا یا شرایط زندگی، احساس ناراحتی، خستگی و استرس کنید. باید بدانید این احساسات در این دوران بسیار طبیعی هستند و لازم است بترسید، اما می‌توانید به یک پزشک متخصص یا روان‌شناس مراجعه کنید و تغییراتی را که در شما به وجود آمده است به او بگویید و از او کمک بگیرید.

بیشتر اوقات با تغییر وضعیت و بهبودی علائم این بیماری، این علائم ممکن است کم‌کم برطرف ‌شوند، اما درصورت ادامه‌داربودن و نیاز به تجویز پزشک می‌توان از درمان‌های دارویی استفاده کرد.

علائم افسردگی بعد از کرونا

افراد مبتلا به علائم جسمی کرونا، معمولاً به افسردگی مبتلا هستند؛ زیرا همان‌طور که گفتیم بیشتر علائم عفونت‌ها با علائم افسردگی هم‌پوشانی دارد؛ مثلاً خواب ناکافی و بی‌اندازه، اختلال در تمرکز و کاهش اشتها ممکن است به همین دلیل باشد نه بیماری روحی و روانی بعد از ابتلا کرونا.

انجام کارهایی که سبب کاهش پیامدهای روانی ناشی از کرونا می‌شوند، عبارت از:

·        واکسن زدن

تزریق به‌موقع واکسن علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن به شما کمک می‌کند از افسردگی بعد از کرونا رهایی پیدا کنید.

·        استفاده از ماسک و حفظ حریم و فاصله فیزیکی

با توجه ‌به شرایط پیش‌آمده باید به‌جای ملاقات‌ چهره ‌به ‌چهره از وسایل ارتباطی استفاده کرد تا از خطر مبتلا به کرونا و مبتلاشدن به بیماری‌ها و اختلالات روانی کرونا در امان باشید.

·        تحریک و فعالیت‌های جسمانی

علاوه بر مصرف داروهایی که پزشک تجویز کرده است، فعالیت‌هایی جسمانی مانند مدیتیشن، یوگا و غیره می‌تواند بر سلامت حافظه و قلب و حالت جسمانی شما تأثیرگذار باشد و به بهبود روان شما و کاهش اضطراب کمک ‌کند.

·        کاهش مصرف داروهای آرام‌بخش

استفاده کوتاه‌مدت از این نوع داروهای آرامش‌بخش و خوا‌ب‌آور به‌سرعت برای شما عادی می‌شود و ممکن است اعتیادآور باشد و وابستگی فراوان به این عوامل موجب ترک‌نکردن آن شود.

·        کاهش میزان مصرف کافئین و دخانیات

مصرف بیش از اندازه کافئین و دخانیات سبب اضطراب و مشکلات خواب می‌شود. مصرف الکل نیز به بروز اضطراب می‌انجامد.

درمان افسردگی پس از کرونا

·        تلاش کنید نیمه پر لیوان را ببینید

شما موفق شدید کرونا را شکست بدهید و اکنون کنار عزیزانتان هستید؛ پس به نعمت‌ها و تواناهایی که اکنون دارید فکر کرده و آن‌ها را یادداشت کنید.

·        ورزش کنید

تحقیقات زیادی نشان داده است که ورزش‌کردن سبب آزادشدن هورمون‌های اندورفین می‌شود که در پیشروی‌نکردن افسردگی تأثیر مثبتی دارد و ضدافسردگی است؛ برای این منظور از تایم‌های کم شروع کنید.

·        آهنگ گوش بدهید

یکی از راه‌های درمان افسردگی موسیقی‌درمانی است؛ پس تا می‌توانید آهنگ‌های شاد گوش کنید و از زندگی لذت ببرید.

·        تمیزکاری کنید

تحقیقات نشان می‌دهد تمیزبودن محیط اطراف تأثیر بسزایی بر آرامش درون دارد؛ درنتیجه از تمیزکردن اتاقتان شروع کنید و به‌تدریج جاهای مختلف دیگر را تمیز کنید.

·        یادداشت کنید

نوشتن سبب تخلیه احساسات درونی شما می‌شود. شما قرار نیست متن ادبی بنویسید، بلکه باید هر فکر و احساسی را که دارید روی کاغذ بیاورید.

·        خنده را فراموش نکنید

یک ضرب‌المثل قدیمی وجود دارد که می‌گوید خنده درمان هر دردی است؛ پس حداقل هر روز به‌اندازه ۵ دقیقه بخندید. ممکن است در ابتدا سخت به نظر برسد، اما کم‌کم و به‌آرامی احساس راحتی و شادی می‌کنید.

·        آشپزی کنید

آشپزی سبب می‌شود آرامش بیشتری پیدا کنید. این کار مانند مدیتیشن عمل می‌کند.

·        به کیفیت و کمیت خوابتان توجه کنید

یک فرد سالم به‌طور متوسط به ۷ ساعت خواب شبانه احتیاج دارد؛ پس سعی کنید کیفیت خوابتان را افزایش دهید.

بسیاری از ماها در این دوران با این چالش‌ها مواجه شده‌ایم که بسیار سخت و استرس‌زا بوده‌ است و تجربه‌های تلخ و دردناکی داشته‌ایم. از سوی دیگر قرنطینه سبب تنهایی و انزوای ما شده است، اما کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که به یکدیگر توجه داشته باشیم و با رعایت نکات بهداشتی بتوانیم خطر درگیری با افسردگی بعد از کرونا را کاهش دهیم.

افسردگی و اضطراب کرونا، کرونا امروز، کرونا امروز تهران، کرونا امیکرون، کرونا امروز ایران

توسط : دکتر پروانه صفایی مقدم ، دکتر روانشناس ، روانشناس خوب

دکتر پروانه صفایی مقدم ، روانشناس خوب ، روانشناس خوب زن ، بهترین دکتر روانشناس