والدین سخت گیر و ۸ ویژگی شخصیتی فرزندان آنها

والدین سخت گیر و ۸ ویژگی شخصیتی فرزندان آنها

والدین سخت گیر و ۸ ویژگی شخصیتی فرزندان آنها. افرادی که در دوران رشد، والدین بسیار سخت گیر داشتند معمولاً این ۸ ویژگی شخصیتی را دارند

والدین سخت گیر و 8 ویژگی شخصیتی فرزندان آنها
والدین سخت گیر و ۸ ویژگی شخصیتی فرزندان آنها

توسط مارسل دیر

والدین سخت گیر دقیقاً چه رفتاری دارند؟

آیا ما در مورد افرادی صحبت می کنیم که صبر می کنند تا فرزندانشان نیمی از شام خود را بخورند و به آنها بستنی بدهند؟ یا در مورد افرادی صحبت می کنیم که شیرینی را ممنوع می کردند، تلویزیون و تلفن را در خانه راه نمی دادند و بچه هایشان را مجبور می کردند یک کیلومتر دورتر از چاه، آب بیاورند؟

دکتر صفایی مقدم
دکتر صفایی مقدم

جهت مشاوره انلاین و اینترنتی ، غیر حضوری از ایران و سایر کشورها تماس بگیرید.
۰۹۱۲۲۸۴۹۴۸۷

پیشنهاد برای مطاله بیشتر:

چگونه به سوالات جنسی کودکان پاسخ دهیم؟

کودکان خجالتی و گوشه گیر. نویسنده صفایی مقدم دکتر روانشناس

لجبازی نوجوانان در دوران بلوغ به چه علت است؟

ما می‌توانیم والدین سخت‌گیر را افرادی تعریف کنیم که فقط به فرزندانشان اجازه نمی‌دهند هر زمان که می‌خواهند هر کاری که می‌خواهند انجام دهند. آنها قوانین و مقرراتی داشتند و در اجرای آنها ثابت قدم بودند.

گاهی اوقات، آنها ممکن است بیش از حد سفت و سخت و مستبد بوده باشند و ممکن است بیشتر مانند نگهبان عمل کنند تا مراقب.

این سخت گیری ها قطعاً روی فرزندان آنها تأثیر مثبت و منفی خواهد داشت.

بنابراین، افرادی که در دوران رشد والدین بسیار سخت گیر داشتند، معمولاً این ۸ ویژگی شخصیتی را دارند.

۱) خود انضباطی – والدین سخت گیر

والدین سخت گیر قوانین و مقررات سختی را در سنین پایین وارد زندگی فرزندان خود می کنند.

نتیجه این است که بچه هایشان با این فکر بزرگ می شوند که دنیا مکانی بسیار ساختار یافته و مقرراتی است. آنها قوانین، برنامه ها و جدول زمانی را درک می کنند زیرا آنها را تجربه دارند.

کودکانی که توسط والدین سخت‌گیر بزرگ شده‌اند، در بزرگسالی، اغلب خود انضباطی زیادی دارند، زیرا یاد می‌گیرند رفتار خود را کنترل کنند و انتخاب‌هایی مطابق با «قوانین» انجام دهند.

به جای اینکه والدینشان همیشه به آنها بگویند که چه کاری را انجام دهند و چگونه این کار را انجام دهند، آنها یاد گرفتند که خودشان کارها را درست و به موقع انجام دهند.

آنها همچنین یاد گرفتند که رفتارهایی را که توسط والدینشان نادرست یا نامناسب تلقی می شد، رد کنند، حتی زمانی که والدینشان در کنارشان نبودند.

والدین سخت گیر و 8 ویژگی شخصیتی فرزندان آنها
والدین سخت گیر و ۸ ویژگی شخصیتی فرزندان آنها

اینها افرادی هستند که مجبورند صبح کار کنند یا در سحر از خواب بیدار شوند تا به عنوان بخشی از برنامه صبحگاهی خود ورزش کنند در حالی که بقیه هنوز در حال چرت زدن هستند.

این افراد همچنین ممکن است از داشتن قوانین زیادی در اطراف خود خوشحال شوند زیرا به این عادت کرده اند. آنها ممکن است در محیط کار یا مدرسه احساس راحتی بیشتری نسبت به محیطی کاملاً اجتماعی داشته باشند زیرا کار را دارای قوانین روشن و ساختاری می دانند که می توانند درک کنند.

۲) خودکفایی – والدین سخت گیر

والدین مقتدر قانون را بر اساس آنچه که فکر می کنند برای فرزندانشان مناسب است وضع می کنند، اما قوانین خود را نیز توضیح می دهند و دلایل خوبی پشت آن دارند.

این والدین هنوز هم طبق تعریف هر کسی سخت گیر تلقی می شوند، زیرا آنها هنوز قوانین و ساختارهایی دارند و اجازه نمی دهند بچه هایشان به سادگی سرپیچی کنند.

اما آنها ساختارهای معقولی را به فرزندان خود می دهند که آنها بتوانند درک کنند و در درون آنها رشد کنند.

این کودکان به احتمال زیاد به بزرگسالان خودکفا تبدیل می شوند .

چرا؟

زیرا آنها تجربه مقررات را دارند و در دوران کودکی یاد گرفته اند که چگونه ساختار می تواند به آنها کمک کند تا قوانین و اعمال خود را بسازند.

والدین سخت گیر و 8 ویژگی شخصیتی فرزندان آنها
والدین سخت گیر و ۸ ویژگی شخصیتی فرزندان آنها

یک مثال ساده از زندگی خودم

پدر و مادرم در مورد زمان خواب سخت گیر بودند زیرا می دانستند که من باید یک خواب خوب داشته باشم تا روز بعد احساس خوبی داشته باشم. من هنوز این کار را انجام می دهم، و می توانم خودم را بیدار کنم و صبح ها بدون هیچ مشکلی بیدار شوم.

از طرف دیگر، شریک زندگی من از ده سالگی اجازه داشت هر زمان که می خواهد بخوابد. در نتیجه، او هنوز تا دیر وقت بیدار می ماند و بدون هیچ دلیل مشخصی تلاش می کند تا صبح از خواب بیدار شود.

این تنها راهی است که والدین سخت‌گیر قوانین و ساختارهایی را به فرزندانشان می‌دهند که در زندگی بزرگسالی خود گنجانده‌اند تا خودکفاتر شوند .

۳) فداکاری – والدین سخت گیر

والدین سخت گیر تمایل دارند تا سخت کار کنند و اینها ارزش هایی است که به فرزندان خود می دهند.

آنها اجازه نمی دهند که با انجام کارهای نیمه کاره فرار کنند.

در عوض، آنها فرزندان خود را تشویق می کنند تا اگر می خواهند موفق شوند، کارهایی را با تمام نیت تا انتها انجام دهند.

تا زمانی که بچه ها از این ایده ها پیروی کنند و در سال های جوانی موفقیت هایی را ببینند، با این باور بزرگ می شوند که همه چیزشان را بدهند .

این به این معنی است که والدین سخت گیر و مقتدر می توانند فرزندانی تربیت کنند که ارزش سخت کوشی و انجام بهترین کار را می دانند.

این در مورد مدرسه، شغل و حتی روابط صدق می کند.

اغلب می‌بینید که برخی از فداکارترین و سخت‌کوش‌ترین افراد از خانواده‌هایی هستند که سخت‌کوشی در آن‌ها ضروری تلقی می‌شد و تنبلی به سادگی یک گزینه نیست.

۴) احترام گذاشتن – والدین سخت گیر

وقتی جوان بودم، هیچ‌وقت اسم کوچک همسایه‌هایمان را نمی‌دانستم.

همیشه به من یاد داده بودند که آنها را با عنوان و نام خانوادگی صدا کنم، مانند “سلام، آقای درینک واتر” و “روز خوبیه، خانم دیبرت، اینطور نیست؟”

اما مطمئناً به من یاد داده شد که به بزرگانم احترام بگذارم و به رفتارم توجه کنم.

این رفتار با افرادی که والدین سخت گیر در دوران رشد داشتند مطابقت دارد.

من مطمئناً هیچ وقت پدر و مادرم را فرانک و لیندا صدا نکردم ! در حالی که برخی از دوستانم والدینشان را به نام کوچک صدا می زدند.

چه والدین سخت گیر و مقتدر باشند و چه بیش از حد سخت گیر و مستبد، فرزندانشان تقریباً همیشه طوری بزرگ می شوند که حداقل می دانند اخلاق خوب چیست، حتی اگر همیشه از آنها استفاده نکنند.

والدین سخت گیر و 8 ویژگی شخصیتی فرزندان آنها
والدین سخت گیر و ۸ ویژگی شخصیتی فرزندان آنها

۵) سرکشی – والدین سخت گیر

تا کنون، ما به برخی از نکات مثبت داشتن والدین سخت‌گیر، که من آنها را «معتبر» می‌نامم، نگاه کرده‌ایم.

با این حال، والدینی که بیش از حد سخت گیر هستند و اطاعت کورکورانه از فرزندان خود می خواهند، می توانند مستبد در نظر گرفته شوند.

و متأسفانه، این والدین فرزندانی دارند که تمایل دارند تا ویژگی های شخصیتی منفی داشته باشند.

یکی از بزرگترین آنها سرکشی است.

اگر والدین بیش از حد سختگیر باشند، فرزندانشان ممکن است احساس استرس و فشار کنند، و وقتی بزرگ شوند، اغلب با سرکشی رفتار می کنند. آنها احساس می کنند که باید در برابر فشاری که همیشه برای اجرا، خوب بودن و انجام آنچه به آنها گفته شده است، عصیان کنند.

بنابراین، سرکش ترین جوانان معمولاً از سختگیرترین خانواده ها می آیند.

این افراد همچنین برای موفقیت در دنیای بیرون به خوبی مجهز نیستند زیرا اکثر قوانین و ساختارها بر آنها تحمیل شده است.

بنابراین هنگامی که این افراد به تنهایی از خانه خارج می شوند، ناگهان دلیلی برای شورش علیه گذشته خود و توانایی ایجاد ساختار و مقررات در زندگی خود احساس می کنند.

۶) فریبکاری – والدین سخت گیر

اگر والدین شما قوانین زیادی دارند و به شدت از شما می خواهند که استانداردهای بالای آنها را رعایت کنید، ممکن است راهی برای فرار از آن پیدا کنید.

به جای اینکه دائماً در دردسر بیفتید یا والدین خود را ناامید کنید، یک راه دیگر وجود دارد که می توانید موقعیت را کنترل کنید: دروغ گفتن.

تکالیف خود را انجام ندادید؟ فقط بگو انجام دادی

می خواهید به یک مهمانی بروید، اما اجازه ندارید؟ به والدین خود بگویید که به جای آن به یک جلسه مطالعه رفته اید.

وقتی کودکان چنین فشاری را برای اجرا و پیروی از قوانین فوق العاده سخت احساس می کنند، می توانند یاد بگیرند که به عنوان یک مکانیسم مقابله ای فریبنده شوند.

البته، وقتی بزرگ می‌شوند، قبلاً با فریب تمرین می‌کنند و تمایل دارند در زندگی بزرگسالی خود از آن استفاده کنند.

این می تواند تأثیرات منفی بزرگی بر حرفه آنها و به ویژه روابط آنها در سنین بالاتر داشته باشد.

۷) عزت نفس پایین

اگر در مورد پیروی از قوانین یا عملکرد مطابق با استانداردهایی که والدین سخت گیر و مستبد شما می خواهند دروغ نگویید، چه کاری می توانید انجام دهید؟

خوب، پاسخ بسیاری از افراد در این شرایط ایجاد اعتماد به نفس پایین است .

اگر دائماً به شما می گویند که استانداردهای تعیین شده برای شما را رعایت نکرده اید و به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین تنبیه می شوید، ممکن است احساس کنید که آدم بدی هستید.

آیا شما نمی خواهید؟

در حالی که والدین مقتدر ممکن است ساختارهایی را برای فرزندان خود تعیین کنند تا به موفقیت آنها کمک کنند، والدین مستبد اغلب قوانینی را برای ارضای نیازهای خود تعیین می کنند. اینها می تواند حفظ نظم در خانه یا حتی کنترل دیگران باشد.

اما وقتی بیش از حد خشن هستند، این عزت نفس کودک است که آسیب می بیند. آنها با این احساس بزرگ می شوند که به اندازه کافی خوب نیستند و به اندازه کافی اخلاقی نیستند که بتوانند افرادی را که باید بدون قید و شرط آنها را دوست داشته باشند راضی نگه دارند و این می تواند بر همه روابط بزرگسالان آنها تأثیر بگذارد.

۸) افسردگی

در برخی موارد، سخت گیری والدین می تواند به چیزی بیش از اعتماد به نفس پایین منجر شود.

اگر کودکی احساس کند که از توقعات و ناامیدی والدین خود کتک خورده و مورد ضرب و شتم قرار گرفته است، ممکن است بعداً در زندگی افسرده شود.

افسردگی و عزت نفس پایین در این موارد در هم تنیده شده اند.

بدون داشتن ارزش سالم برای خود ، افراد در این موقعیت توانایی بازگشت پس از موقعیت‌های سخت را از دست می‌دهند. آنها تاب آوری ندارند و بنابراین نمی توانند از افسردگی بیرون بیایند.

سخنان پایانی

افرادی که در دوران رشد والدین بسیار سخت گیر داشتند معمولاً این ۸ ویژگی شخصیتی را دارند.

با این حال، ویژگی هایی که آنها دارند بستگی به این دارد که والدین آنها واقعاً چقدر سختگیر بوده اند.

اگر آنها والدین معتبری داشتند که قوانین منصفانه ای داشتند که توضیح داده شد، ممکن بود رشد کنند و بسیاری از ویژگی های مثبتی را که ما دیدیم داشته باشند.

اما اگر والدین آنها بیش از حد سخت گیر و مستبد بودند، ممکن است ویژگی های شخصیتی منفی در آنها ایجاد شود.

اگر پدر و مادر سخت گیر داشتید، احتمالاً اکنون می توانید با میزان موفقیت در زندگی خود بفهمید که چقدر سختگیر هستند.

 

مطالعه بیشتر