تمرین تعادل با اصول روان شناسی مثبت نگر

روان شناسی مثبت نگر

گرفتاری ما از وقتی شروع می شود که دیگران را در ذهن مان تبدیل میکنیم به کسی که دوست داریم نه کسی که واقعیت دارد.

اما جهان به ما یاد میدهد که متعادل باشیم.
واقعیت ها را ببینید، واقعیت آدم ها را هم ببینید تا بتوانید از آنها انتظارات واقع گرایانه ای داشته باشید.
 منتظر بی انصافی ها باش، برخی از مردم اغلب بی انصاف ٬ بی منطق و خود محورند ولی آنان را ببخش و از آنها عبور کن.منصف بودن در حق خود و دیگران، توانمندی بزرگی است که خیلی ها، آن را ندارند و نمی شناسند.
مهربانی هایت را دور نریز. اگر مهربان باشی تو را به داشتن انگیزه های پنهان متهم می کنند و خیلی وقت ها، مهربانی تو میشود زمینه ای برای  خودخواهی دیگران. ولی مهربان باش و مهربان بمان،  اما این مهربانی را  برای خودت هم خرج کن و به اهلش هم ببخش.
اگر موفق باشی منتظر باش دوستان دروغین ودشمنان حقیقی خواهی یافت ولی موفق باش. به یاد داشته باش همان قدر که حسادت برانگیز هستی، تحسین برانگیز هم هستی. بنابراین همانقدر که دوستان دروغین ودشمنان حقیقی داری،”دوستان جان “ودوستان همراه و همدل هم خواهی داشت
.
اگر شریف ودرستکار باشی برخی میتوانند فریبت می دهند ٬ ولی شریف و درستکار باش. ارزش هایت را به بد رفتاری نفروش. بلکه حد و مرز آنها را دوباره بررسی کن.
شاید برخی آنچه را در طول سالیان سال بنا نهاده ای شاید یک شبه ویران کنند ولی سازنده باش. دست از کوشش و تلاش برندار، چون همین سازندگی و زایش است که معنای واقعی انسان بودن است.
اگر به شادمانی و آرامش دست یابی برخی حسادت می کنند ولی شادمان باش .
شادمانی حق تو و سهم توست. اجازه کج فهمی ها و انسان های بی ربط، سهم و حق تو را از تو بگیرند. برایش وقت بگذار و از آن مراقبت کن.
خیلی ها محبت ها و نیکی های تو را فراموش می کنند ولی نیکوکار باش . زیباترین تصویر برای مثبت نگری، نیکوکاری بالغانه است. برای نیکوکار ماندن، به نیکی های درونت فرصت ابراز بده، فارغ از اینکه دیگری چه میکند.
برای خودت بهترین ها را بخواه و بهترین های خود را به دنیا ببخش.وقتی میبخشی در واقع بدست می آوری، از دست نمیدهی.
و در نهایت می بینی
هر آنچه هست همواره میان تو و جهان و خداوند است .
حالا میتوانی تعریف خوشبختی واقعی را لمس کنی. خوش بینی واقعی را همیشه میتوان از آب گرفت.
باید تمرین کنیم تا بتوانیم بهتر باشیم.فراموش نکنیم:
در قبال هر انتخابی، یک انصراف وجود دارد.
دکتر پروانه صفایی مقدم روانشناس بالینی