چه دلایلی موجب می شود زن یا مرد به همسرش خیانت  کند؟

دکتر صفایی مقدم
دکتر صفایی مقدم

جهت مشاوره انلاین و اینترنتی ، غیر حضوری از ایران و سایر کشورها تماس بگیرید.
۰۹۱۲۲۸۴۹۴۸۷

۹ مزیت مهم برای مراجعه واجب به مشاور خانواده

 

چه دلایلی موجب می شود زن یا مرد به همسرش خیانت  کند؟
چه دلایلی موجب می شود زن یا مرد به همسرش خیانت  کند؟

خیانت در رابطه زناشویی یکی از مسائل پیچیده و دردناک است که ممکن است برای شخصی که با آن رو به‌رو شده، فاجعه‌بار و سخت باشد. اما برای درک علل احتمالی خیانت، می‌بایست به فاکتورهای مختلفی نظیر عوامل شخصیتی، روابط میان زن و مرد، شرایط زندگی و استرس و فشارهای روزمره توجه کنیم.

مطالعه بیشتر: چه زن هایی همسران خود را دلسرد میکنند؟

در این مقاله، به برخی از علل رایج خیانت همسری در زنان و مردان می‌پردازیم و راهکارهایی برای مقابله با این موضوع را ارائه خواهیم داد.

علل خیانت همسری در زنان:

۱️⃣ نیاز به تأکید و تثبیت هویت: برخی زنان ممکن است احساس کنند که با خیانت، می‌توانند اعتبار و اهمیت خود را به راحتی به دست آورند.

۲️⃣ عدم تامین نیازهای عاطفی و جنسی: اگر نیازهای عاطفی و جنسی زن در رابطه بنا به دلایلی رفع نشوند، احتمال خیانت افزایش می‌یابد.

۳️⃣ شک و عدم اعتماد به همسر: در صورتی که زن احساس کند همسرش دروغ می‌گوید یا نمایش وفاداری کافی نمی‌دهد، ممکن است به خیانت روی آورد.

علل خیانت همسری در مردان:

۱️⃣ تجربه احساسی ناموفق در روابط قبلی: برخی مردان به دنبال تجربه رابطه‌هایی هستند که از نظر عاطفی و جنسی برآورده شده و به خاطر آن به خیانت روی می‌آورند.

۲️⃣ احساس ناتوانی در روابط جنسی: در برخی موارد، مردانی که احساس می‌کنند نمی‌توانند نیازهای جنسی خود را در رابطه با همسر خود برآورده کنند، ممکن است به خیانت روی آورند.

۳️⃣ جنبه کمال‌گرایی: بعضی از مردان به دنبال تجربه شور و هیجان جدید هستند که رابطه‌ی آن با خیانت همسریست.

دلایل زیاد دیگری وجود دارد که آنها را به طور خلاصه ذکر می کنم اما نمی توان برای آنها اولویت و مرتبه ای در نظر گر فت سردی روابط
وقتی بین زوج ها روابط محبت آمیز، عاطفی و هیجانی کم می شود و دیگر خبری از احساس شور و عشق اولیه نیست، در این زمان ممکن است یکی از زوج ها وارد رابطه خیانت آمیز شود.
سرد شدن نسبت به ظاهر یکدیگر
در زندگی زناشویی افرد به تدریج ممکن است نسبت به ظاهر همسرشان دلسرد شوند یا اینکه جذابیت های فرد مقابل برایشان یکنواخت و تکراری شده باشد.

اعتماد به نفس پایین و خودانگاره منفی نسبت به خود

افراد برای آنکه عزت نفس و خودانگاره شان را حفظ و تقویت کنند، می کوشند از طریق رفتارهایشان نشان دهند عزت نفس شان بالاست و در این زمینه مشکلی ندارند.

این دسته از اشخاص به دنبال رابطه هایی خارج از سیستم خانواده می گردند تا خودشان را اثبات کنند. البته گاهی هم فرهنگ ها باعث ایجاد این تصورات می شوند. مرد می خواهد از طریق مردانگی و زن از طریق جذابیت، خود را نشان دهد.

داشتن اختلالات و مشکلات روانشناختی

افرادی که دچار یکسری از اختلالات بالینی هستند بیشتر در معرض خیانت به همسرانشان قرار می گیرند. مثلا اشخاصی که کنترل های هیجانی ندارند یا اینکه دچار ضعف شخصیت اند.

ازدواج های اجباری

زن یا مردی که برخلاف میل شان و به دلیل اصرار خانواده تن به ازدواج می دهند، احتمال آن که به همسرشان خیانت کنند بیشتر از سایرین است.

انتقام گرفتن

زن و شوهر ممکن است به خاطر رنجشی که از یکدیگر دارند دست به انتقام بزنند و راه خیانت را انتخاب می کنند. مثلا مردی که به همسرش بدبین است و او را تحت فشار قرار می دهد، همسرش برای انتقام گرفتن از او بی وفایی می کند. این مورد در زنان شایع است چرا که دائما زنان به این فکرند کارهای بدی را که همسرشان در حق شان کرده تلافی کنند.

برآورده نشدن نیازهای جنسی

افرادی که در روابط جنسی به مشکل برمی خورند به جای آن که از طریق مشاوره و مراجعه به متخصصان مشکلاتشان را حل کنند، سعی می کنند به همسرشان خیانت کنند.

هیجان خواهی

یکسری از افراد دوست دارند دست به کارهای پنهانی بزنند چرا که برایشان تولید هیجان می کندن و این احساس را به دست می آورند که افرادی زرنگی اند و دیگران نمی توانند این قضیه را بفهمند اما این را باید دانست بالاخره روزی این روابط آشکار می شود.

علل اقتصادی

وقتی یکی از همسرها در زندگی مشترک، خواسته های مادی اش برطرف نمی شود وارد رابطه ای قرار می گیرد که مرکز توجه اند و نیازهای اقتصادی شان فراهم می شود می شود که بیشتر در مورد زنان مصداق دارد.

کنجکاوی

گاهی افراد به دلیل صحبت سایرین درباره روابط خارج از سیستم خانواده، به دنبال بی وفایی می روند و به اصطلاح می خواهند ببینند چه خبر است.

راهکارهای مقابله با خیانت:

۱️⃣ ارتقاء ارتباط و ارتباط موثر: برای جلوگیری از خیانت، نقش برقراری ارتباط مؤثر و صادقانه بین زن و مرد بسیار مهم است. به احساسات و نیازهای همسر خود توجه کنید و از بحث و گفتگو برای حل مشکلات استفاده کنید.

۲️⃣ ساخت فضای اعتماد: اعتماد در رابطه بسیار ارزشمند است. برای ساخت فضای اعتماد، باید آرامش و امنیت روحی همسر خود را تضمین کنید و به تعهد در قبال یکدیگر پایبند باشید.

۳️⃣ جوانب جنسی رابطه را بهبود بخشید: سعی کنید نیازهای جنسی همسر خود را درک کنید و روابط جنسی را بهبود بخشید. با گفتگو و ارتباط با همسرتان، درک و تفهیم عمیق تری از نیازهای جنسی طرف مقابل پیدا کنید.

 

سردی روابط

وقتی بین زوج ها روابط محبت آمیز، عاطفی و هیجانی کم می شود و دیگر خبری از احساس شور و عشق اولیه نیست، در این زمان ممکن است یکی از زوج ها وارد رابطه خیانت آمیز شود.

دکتر پروانه صفایی مقدم روانشناس بالینی